Acta Orion, jednostka do obsługi farm wiatrowych (WFSV) został 22 października ochrzczony w holenderskim porcie Harlingen. Kadłub statku został wybudowany wcześniej w polskiej Partner Stoczni z Polic.
- Holendrzy wybrali nas jako partnerów z dwóch powodów. Jesteśmy bardzo dobrzy w takich konstrukcjach, a dodatkowo nasze ceny są sporo niższe niż te w Holandii. Wykończenie jednostki należy jednak do nich – powiedział Piotr Żabiński z Partner Stoczni.
W polskiej stoczni odbyła się budowa kadłuba oraz jego częściowe wyposażenie. Zainstalowano między innymi pędniki azymutalne firmy Veth. Wykonano także prace malarskie, rurarskie, ułożono część okablowania i paneli podłogowych. Partner Stocznia miało początkowo umieścić więcej wyposażenia, ale okazało się to niemożliwe z powodu opóźnień w dostarczeniu potrzebnych elementów przez producenta spoza Polski.
Po ukończeniu budowy w holenderskiej stoczni, jednostka o długości 108 m i szerokości 16 metrów jest wyposażona w nowoczesny system dynamicznego pozycjonowania (DP2). Ma na niej pracować 75 osób. Na statku zainstalowano także dwie mini przystanie dla łodzi służących do transportu załogi oraz pomost wysięgnikowy, który ma umożliwić bezpieczny transport między jednostką a farmą wiatrową. Acta Orion jest także przystosowany do pływania w trudnych warunkach pogodowych. Będzie to największy statek we flocie Acta Marine. Acta Orion po ukończeniu ma posłużyć operatorowi Van Oord do budowy nowej farmy wiatrowej (600 MW) na holenderskich wodach Morza Północnego.
Podstawowe parametry Acta Orion:
długość: 108,00 m
szerokość: 16,00 m
zanurzenie: 5,50 m
napęd główny: spalinowo-elektryczny
pędniki główne na rufie: azymutalne, po 1500 kW każdy (łącznie dwa)
rodzaj paliwa: MGO
pomieszczenia załogi: 45 kabin jednoosobowych, 15 dwuosobowych, 5 biur, audytorium, mesa, salon, palarnia, sala gimnastyczna, sauna, szpital
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Wyciek wody i porażenie prądem przyczyną śmierci technika na pokładzie promu Stena Line
Mein Shiff 7 przygotowuje się do prób morskich. To kolejny wycieczkowiec powstający w Meyer Turku
Wyposażenie napędowe od Kongsberga nada prędkości fregatom niderlandzkiego "Miecznika"
Saab dostarczy siłom morskim Hiszpanii systemy ostrzegania laserowego dla nowych fregat
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek