We wtorek, 7 kwietnia w Szczecinie zwodowano częściowo wyposażony kadłub statku do obsługi farm wiatrowych. Konstrukcja została wykonana przez szczecińską spółkę Partner Stocznia na zamówienie CIG Shipbuilding. Statek o nazwie Acta Orion będzie teraz wykończony przez ten koncern i przekazany właścicielowi - Acta Marine z Holandii.
Jednostka została zwodowana w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia. Jeszcze w tym albo przyszłym miesiącu statek ma trafić do Holandii, gdzie odbędzie się jego wykończenie i wyposażenie. Acta Orion ma być gotowy do eksploatacji do końca tego roku.
W polskiej stoczni odbyła się budowa kadłuba oraz jego częściowe wyposażenie. Zainstalowano między innymi pędniki azymutalne firmy Veth. Wykonano także prace malarskie, rurarskie, ułożono część okablowania i paneli podłogowych. Partner Stocznia miało początkowo umieścić więcej wyposażonia, ale okazało się to niemożliwe z powodu opóźnień w dostarczeniu potrzebnych elementów przez producenta spoza Polski.
Po ukończeniu w holenderskiej stoczni, jednostka o długości 108 m i szerokości 16 metrów będzie wyposażona w nowoczesny system dynamicznego pozycjonowania (DP2). Ma na niej pracować 75 osób. Na statku zainstalowane będą także dwie mini przystanie dla łodzi służących do transportu załogi oraz pomost wysięgnikowy, który ma umożliwić bezpieczny transport między jednostką a farmą wiatrową. Acta Orion ma być także przystosowany do pływania w trudnych warunkach pogodowych. Będzie to największy statek we flocie Acta Marine. Acta Orion po ukończeniu ma posłużyć operatorowi Van Oord do budowy nowej farmy wiatrowej (600 MW) na holenderskich wodach Morza Północnego.
Podstawowe parametry Acta Orion:
długość: 108,00 m
szerokość: 16,00 m
zanurzenie: 5,50 m
napęd główny: spalinowo-elektryczny
pędniki główne na rufie: azymutalne, po 1500 kW każdy (łącznie dwa)
rodzaj paliwa: MGO
pomieszczenia załogi: 45 kabin jednoosobowych, 15 dwuosobowych, 5 biur, audytorium, mesa, salon, palarnia, sala gimnastyczna, sauna, szpital
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii