• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Do portu w Elblągu trafia więcej rosyjskich towarów

08.04.2015 05:46 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Do portu w Elblągu trafia więcej rosyjskich towarów
Do portu w Elblągu trafia więcej rosyjskich towarów - GospodarkaMorska.pl

Rośnie import towarów płynących z Rosji do portu w Elblągu. Polskie firmy sprowadzają z obwodu kaliningradzkiego soję, rzepak, keramzyt oraz węgiel. Spada za to eksport towarów z tego regionu.

Powodem wzrostu importu jest przede wszystkim niski kurs rubla. - Polskie przedsiębiorstwa są w stanie kupić rosyjskie towary w rekordowo niskich cenach – tłumaczy Arkadiusz Zgliński, dyrektor elbląskiego portu. - Niski kurs rosyjskiej waluty ma jednak też swoje złe strony, bo stale spada eksport towarów do Rosji. Rosjanom po prostu nie opłaca się obecnie u nas kupować. Wpływ na to mają również obustronne sankcje. Z tego powodu w zeszłym roku średnio miesięcznie przeładowywaliśmy mniej towarów niż w 2013 roku – dodaje

W zeszłym roku port w Elblągu przeładował ogółem 358 tys. ton towarów. Największy udział w tym miał węgiel (100 tys. ton) oraz drobnica (257 tys. ton). W tym roku widać pewnie zmiany: już w I kwartale port obsłużył 600 ton zbóż, czyli prawie tyle co przez cały poprzedni rok (tysiąc ton). Ogółem od stycznia do marca 2015 roku w porcie przeładowano  22 tys. ton towarów. To wiecej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Włodarze przystani z niecierpliwością czekają więc na miesiące letnie, które są zwykle rekordowe pod względem przeładunku (40 tys. ton w zeszłym roku).

Poza węglem, który już od kilku lat ma największy udział w przeładunkach, w Elblągu pojawiło się coraz więcej towarów przeznaczonych na pasze (soja, rzepak). - To dlatego, że otrzymaliśmy w końcu zgodę od kontroli weterynaryjnej na handel tymi produktami. Od 2011 roku czekamy za to na wyniki kontroli fitosanitarnej, ale polscy urzędnicy nie kwapią się z ich przeprowadzeniem. Tracimy przez to pieniądze, bo nie możemy obsługiwać w porcie niektórych roślin i produktów roślinnych – mówi Zgliński.

Port stale też przeładowuje konstrukcje stalowe i łądunki wielogabarytowe, które trafiają później do kontrahentów z Europy Zachodniej. Od czasu do czasu do portu trafiają także transporty z brzozą przeznaczoną do produkcji papieru. Port zajmuje się także przewozami pasażerskimi. W zeszłym roku skorzystało z nich 8315 osób.

Włodarze portu starają się dodatkowo o rozbudowę obiektu. Obecnie walczą od dofinansowanie z środków unijnych na modernizację nabrzeży i przebudowę mostu pontonowego, który obecnie utrudnia przejście statkom. Ma być on zamieniony na most wysoki lub zwodzony. Planowane jest także pogłębianie dna morskiego oraz budowa umocnień na nabrzeżach.

Bollore Logistics
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 38725,00 $ tona -0,80% 27 paź
 Cynk 3385,00 $ tona -2,03% 27 paź
 Aluminium 2703,00 $ tona -4,49% 27 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.