W jednym z parków przemysłowych na Florydzie powstaje niezwykły morski projekt. 34-letni inżynier John Ramsay pracuje nad projektem łodzi podwodnej, dzięki której możliwe będzie dotarcie w pięć najgłębszych punktów na światowych wodach. Takie cacko zamówił jeden z multimiliarderów.
- Ten pojazd zmieni oblicze całej branży – zapewnia Ramsay. - Nikt przed nami nie wybudował prywatnej jednostki podwodnej, która mogłaby dowolną liczbę razy schodzić na takie głębokości – tłumaczy Ramsay. Jego dzieło ma kosztować 25 mln dolarów. Projektowanie zajmie jeszcze sześć miesięcy, a sama budowa przez firmę Triton Submarines potrwa dwa lata.
Większość obecnych prywatnych łodzi podwodnych może zejść na głębokość maksymalnie jednego kilometra. Największym wyzwaniem jest wciąż budowa komory dla pasażerów w ten sposób, by wytrzymała ogromne naciski ciśnienia. Obecne jednostki Triton Submarines zawierają bańkę skonstruowaną z grubego na 6,5 cm tworzywa akrylowego. Jej wytworzenie kosztuje ok. 1 mln dolarów. By jednak zejść na największe głębokości, bańka musi być zbudowana z dużo grubszego szkła, które kosztuje od 4 do 5 razy więcej.
Stworzenie takiej łodzi podwodnej będzie miało duży wpływ także na naukę. Wciąż nie odkryliśmy wielu zwierząt i roślin żyjących w oceanach. Na Kostaryce można wypożyczyć łódź podwodną Deep See, którą używają głównie naukowcy. Często dzięki temu znajdują nowe, nieznane wcześniej formy życia.
Na całym świecie znajdziemy od 20-30 łodzi podwodnych, które stały się nowym hitem wśród miliarderów na całym świecie. To nie tylko zabawka, bo dzięki swoim jednostkom krezusi wybierają się też na misje naukowe, chcąc powtórzyć wyczyn między innymi Paula Allena, współzałożyciela Microsoftu. Amerykanin w marcu tego roku, dzięki swojej łodzi odnalazł japoński okręt wojenny Musashi – największy w historii marynarki wojennej.
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru