ew
Fińska grupa technologiczna Wärtsilä z powodzeniem przeprowadziła testy swojego innowacyjnego systemu automatycznego dokowania (autodocking technology). Testy przeprowadzono na "Folgefonn", 83-metrowym promie z napędem hybrydowym, należącym do czołowego norweskiego przewoźnika Norled.
System automatycznego dokowania czyli prowadzącego procedurę podejścia do nabrzeża, manewrów portowych i cumowania zainstalowany na promie jest pierwszym tego typu na świecie. Testy rozpoczęto w styczniu i zostały zakończone kilka dni temu, rzeczywistymi próbami w porcie. Co ciekawe, według informacji zawartych w oświadczeniu firmy: "kapitan nie musiał w żadnym momencie sterować ręcznie".
Procedura automatycznego dokowania była uruchamiana około 2000 metrów od docelowego miejsca. Statek poruszał się początkowo z normalną prędkością tranzytową a następnie stopniowo ją obniżał. System wykonywał cały manewr aż do momentu, w którym Folgefonn stawał bezpiecznie przy nabrzeżu. W przypadku wychodzenia z portu, była używana identyczna procedura, ale w odwrócony sposób.
Pełne manewrowanie statkiem, w tym sterowanie i napęd, jest automatycznie kontrolowane przez oprogramowanie. Jednak w każdej chwili możliwa jest ręczna interwencja i przejęcie kontroli.
Według zapewnień twórców: "System automatycznego dokowania poprawia bezpieczeństwo, minimalizuje błąd ludzki. Dodatkowo, silniki są wykorzystywane w maksymalnie wydajny sposób."
Norled udostępnił prom "Folgefonn" firmie Wärtsilä aby ta mogła dalej testować swoje systemy wchodzące w skład Wärtsilä Smart Marine. Wśród już zainstalowanych i przetestowanych technologii Wärtsilä są m.in. system optymalizacji energii, hybrydowy układ napędowy, bezprzewodowe indukcyjne ładowanie akumulatorów i magazynowanie energii.
"Dziękujemy Norlowi za cenną współpracę w tym projekcie. Testy te stanowią ważny element ogólnej wizji inteligentnego morskiego systemu Wärtsilä. Automatyczne dokowanie może stać się istotną częścią naszej oferty, będzie także promowało nasze działania prowadzące do transformacji w nową erę wysokiej wydajności ", mówi Roger Holm, prezes, Wärtsilä Marine Solutions .
W 2017 roku ten sam zespół Wärtsilä z powodzeniem przetestował zdalne sterowanie i manewrowanie statkiem płynącym po Morzu Północnym -Highland Chieftain, ze stacji w San Diego, odległej o 5000 mil morskich (ok. 8000 km).
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek