Paweł Kuś
W dwóch pierwszych miesiącach w Norwegii doszło do dużej zapaści produkcji przemysłowej. W szczególności ucierpiał sektor produkcji statków, łodzi oraz platform, gdzie spadek wyniósł prawie 20 proc. r/r. Przełożyło się to na spadek eksportu z Polski do tego kraju.
Polski eksport do Norwegii spadł w analizowanym okresie o 6,5% do 0,307 mld euro. Duży spadek w eksporcie zanotowano w kategorii pojazdów, statków powietrznych, jednostek pływających, aż o 8,1 proc. rok do roku. A udział tej grupy w polskim eksporcie do Norwegii wynosi aż 32,8 proc.
Polska od dawna jest ulubionym miejscem norweskich armatorów i offshore w kwestii budowy specjalistycznych jednostek. Nasz kraj deklasuje pod tym względem inne europejskie kraje. Jesteśmy w stanie konkurować nie tylko ceną, ale także szybką produkcją. Teraz jednak zamówień jest mniej, głównie ze względu na kryzys w branży offshore, wywołany niską ceną ropy.
Obecnie Norwegowie zamawiają w polskich stoczniach głównie statki do połowu ryb lub inne jednostki specjalistyczne. W momencie, gdy cena ropy się podniesie, znów powinny do Polski popłynąć nowe zlecenia na jednostki specjalistycznie związane z branżą offshore. Reputację w Norwegii mamy bowiem solidną.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth