Koncern paliwowy Shell zakontraktował trzy pływające terminale LNG (FLNG) w stoczni Samsung Heavy Industries (SHI). Wartość zamówienia wynosi aż 4,7 miliardy dolarów. Jednostki mają być dostarczone do 2023 roku.
W grudniu w koreańskiej Samsung Heavy Industries zwodowano już pierwszy taki statek - terminal o nazwie "Prelude", właśnie dla koncernu Shell. Nowe FLNG zamówione przez Shella będą bardzo podobnie do tej jednostki, ale nie są znane jeszcze ich dokładne wymiary.
Prelude to największa w historii świata jednostka offshore, o łącznej pojemności 600 tys. ton. Obecnie trwają na nim prace wyposażeniowe, jednostka wejdzie do eksploatacji na złożach koło Australii w 2017 roku. Taki specjalistyczny statek będzie mógł roczne wytwarzać do 3,6 mln ton LNG. Według projektu, instalacja do skraplania gazu ziemnego zajmie tylko czwartą część powierzchni lądowego terminala o takiej wydajności. Koszt budowy "Prelude" szacuje się na około 8 mld funtów.
Przed stoczniami specjalizującymi się w budowie pływających terminala rysują się świetne perspektywy. Chodzi zarówno o wersje FPSO LNG (statki pomocnicze w produkcji, magazynowaniu i transporcie gazu płynnego) jak i FSRU (przewóz, magazynowanie i regazyfikacja). Jednostki te są szczególnie przydatne w eksploracji złóż w trudnych warunkach lub o relatywnie małych zasobach, gdzie alternatywne rozwiązania (budowa gazociągu) wymaga nadmiernych inwestycji kapitałowych, albo w krajach, nie mających rozwiniętej lądowej bazy gazowniczej.
Wartość tych specjalistycznych jednostek sięgnęła w zeszłym roku już 11,8 mld dolarów. W ciągu najbliższych pięciu lat ten rynek dozna silnego rozwoju, z maksimum CAPEX-u w 2018 roku - informuje specjalistyczny portal Visiongain, który jest partnerem handlowym amerykańskiej administracji rządowej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii