pc
Rekordowa dywersyfikacja kierunków dostaw ropy naftowej w Grupie LOTOS. W I kwartale tego roku jej przerób z kierunków innych niż wschodni wyniósł aż 40%. Dla porównania w całym 2017 r. było to 22%. W ramach zwiększania dywersyfikacji dostaw w środę do Naftoportu przypłynęła kolejna ropa ze Stanów Zjednoczonych dla gdańskiej rafinerii.
Amerykańską ropę przywiózł zbiornikowiec Minerva Symphony. Jednostka ma 277 m długości, 50 m szerokości oraz 11,9 m zanurzenia. Jej nośność to 159 450 t. Statek został zbudowany w 2006 r. w stoczni Universal Shipbuilding w Japonii. Pływa pod grecką banderą, a jej operatorem jest Minerva Marine Inc.
Grupa LOTOS nie ujawnia, ile dokładnie ropy przypłynęło zbiornikowcem. Z portu Good Hope w Stanach Zjednoczonych wypłynął on 9 marca.
Jak informuje Grupa LOTOS, zanim dojdzie do zakupu nowej ropy, technolodzy spółki analizują charakterystykę konkretnego jej gatunku. Sprawdzają głównie, czy w aktualnej sytuacji rynkowej przerób ropy jest opłacalny i ile wartościowych produktów można z niego uzyskać. Do tej pory LOTOS przetestował już ponad 200 gatunków ropy naftowej.
W 2017 r. co piąta baryłka ropy naftowej przerobiona przez rafinerię w Gdańsku pochodziła z kierunku innego niż wschodni. To efekt dywersyfikacji dostaw. W ten sposób spółka chce wzmacniać bezpieczeństwo Polski w zakresie energii. W 2014 r. na przykład przerób ropy z kierunków innych niż wschodni wynosił zaledwie 6%.
Obecnie LOTOS przerabia ropę głównie z Rosji, z własnego wydobycia z Bałtyku przez LOTOS Petrobaltic, oraz z kopalni Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w Lubiatowie. Z zagranicznych źródeł, oprócz ropy rosyjskiej i irańskiej, rafineria przerabiała też tę z Morza Północnego, Bliskiego Wschodu i Kanady.
Grupa LOTOS jest drugim co do wielkości w Polsce koncernem naftowym, zajmującym się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej, jej przerobem oraz sprzedażą hurtową i detaliczną wysokiej jakości produktów naftowych. Ma ponad 30 proc. udział w rynku hurtowym paliw i prawie 10 proc. w rynku sprzedaży detalicznej. Działalność grupy ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego, zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych europejskich rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium – LOTOS Dynamic. LOTOS to także sieć ponad 480 stacji paliw, dogodnie zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych, we wszystkich aglomeracjach i wielu miejscowościach na terenie całego kraju. LOTOS, jako sprzedawca detaliczny i hurtowy, zaopatruje w paliwa blisko 1/3 polskiego rynku. Dzierży też pozycję drugiego spedytora kolejowego w kraju. LOTOS to także czołowy producent asfaltów drogowych, olejów silnikowych oraz smarów do samochodów, samolotów, pociągów, statków, a nawet pojazdów techniki wojskowej.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth