Chińska stocznia Hudong-Zhonghua przekazała pierwszy z czterech zamówionych gazowców LNG, zbudowanych na potrzeby projektu Jamał LNG. Niedługo rozpocznie transport skroplonego gazu.Jednostkę Dubhe o pojemności 174 000 m3 i długości 295 metrów zbudowaną przez Hudong-Zhongua dostarczono 6 listopada dla japońskiego armatora Mitsui O.S.K. Gazowiec został zamówiony pod koniec czerwca 2017 roku i jest pierwszą taką jednostką wybudowaną przez chińską stocznie w Hudong
Do tej pory Mitsui O.S.K przewoził gaz ciekły trzema gazowcami-lodołamaczami LNG po Morzu Północym od 2018 roku.
Stocznia Hudong-Zhonghua może pochwalić się także serią tankowców LNG z serii PAN ASIA których budowę rozpoczęto w 2015 roku. Są to jednostki innowacyjne, z układem ukośnych wałów, niską prędkością obrotową i dwupaliwowym elektrycznym układem napędowym po raz pierszy zastosowanym w zbiornikowcach LNG o pojemności powyżej 170 000 m3. Wyróżnia je konkurencyjnie niskie zużycie paliwa.
Jamał LNG to spółka joint venture zajmująca się produkcją skroplonego gazu ziemnego w Sabetcie w Rosji. Posiada ona instalację do skraplania gazu ziemnego o wolumenie produkcyjnym 17,4 milionów ton rocznie. Intalacja ta składa się z trzech pociągów LNG o mocy 5,5 mln ton rocznie każdy i jednego pociągu LNG o masie 900 tysięcy ton rocznie - jest to najwięksy strategiczny projekt Rosji na Morzu Północnym.
Pierwszy zakład Jamał LNG rozpoczął produkcję pod koniec 2017 roku. Następne dwa ruszyły kolejne w lipcu i listopadzie 2018 roku.
Udziałowcami wartego 27 mld dolarów projektu Jamał LNG są: Novatek (operator, 50,1 % udziałów), chiński CNPC i francuski Total (po 20 % udziałów) oraz Chiński Fundusz Jedwabnego Szlaku (9,9 % udziałów).Spółka zarząda zasobami gazu ziemnego o łącznej wartości ponad 4 miliardów baryłek ekwiwalentu ropy naftowej (BOE).