• <
nauta_2024

Nowoczesna: budowa Stoczni Szczecińskiej jest przedsięwzięciem nierentownym

pc

27.01.2017 15:15 Źródło: PAP
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Nowoczesna: budowa Stoczni Szczecińskiej jest przedsięwzięciem nierentownym

Partnerzy portalu

Nowoczesna: budowa Stoczni Szczecińskiej jest przedsięwzięciem nierentownym - GospodarkaMorska.pl

Budowa Stoczni Szczecińskiej jest tak odległa i nierzeczywista jak lot pierwszego człowieka na Marsa w ciągu kadencji PiS – ocenił na piątkowej konferencji prasowej poseł Nowoczesnej Piotr Misiło. Jego zdaniem, rząd powinien pomóc finansowo małym firmom z branży stoczniowej.

20 stycznia Towarzystwo Finansowe Silesia sprzedało Stocznię Szczecińską za 100 mln zł Funduszowi Inwestycyjnemu Mars. Z zapowiedzi rządowych wynika, że statki w Szczecinie będzie budowało konsorcjum stoczniowe, a już w drugim kwartale tego roku nastąpi położenie stępki pod budowę promu dla polskiego armatora.

– Ekonomiczne dyletanctwo, nieznajomość realiów biznesowych, brak penetracji światowego rynku w segmencie przemysłu stoczniowego sprawi, że najprawdopodobniej za kilka lat będziemy musieli dopłacać z budżetu państwa tylko dla tego, że wicemarszałek Joachim Brudziński i jego koledzy z PiS zapragnęli w Szczecinie otworzyć stocznię – powiedział Misiło. Jego zdaniem, budowa Stoczni Szczecińskiej jest przedsięwzięciem nierentownym.

– W 2006 r. Paweł Brzezicki, obecny wiceminister gospodarki morskiej, będąc szefem Polskiej Żeglugi Morskiej zamówił 12 statków w chińskiej stoczni, choć mógł to zrobić w polskich stoczniach. Obecnie na rynku mamy bessę i ceny statków na świecie są wyjątkowo niskie. Zamiast budować promy w Polsce, dziś powinniśmy je kupić w Chinach lub w Korei – zaznaczył Misiło.

Jego zdaniem, minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk oraz wiceminister Brzezicki „są hipokrytami, którzy wmawiają, że możemy mieć biznes oparty na rodzimym przemyśle stoczniowym”. – W perspektywie 6 lub 8 lat wpompujemy w ten segment polskiej gospodarki 2 mld zł. Przyszłe pokolenia, również szczecinian, będą musiały te pieniądze spłacać – uważa poseł.

Jego zdaniem, rząd powinien pomóc finansowo małym firmom stoczniowym, które obecnie działają na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego. – Warto włożyć państwowe pieniądze na infrastrukturę przeszło 80 firm, które pracują obecnie w branży stoczniowej, aby móc pobudzić innowacyjność w tym segmencie, a nie budować wiatraki z „Don Kichota” – dodał.

W poniedziałek podczas specjalnej konferencji prasowej z udziałem polskich władz, zapewniano, że przejęcie Stoczni Szczecińskiej przez Fundusz Inwestycyjny Mars jest pierwszym krokiem w odbudowie polskiego przemysłu.

– Krok po kroku przybliżamy się do tej wizji realizacji polskiego przemysłu stoczniowego jako jednego z kół napędowych, jednej z lokomotyw polskiego rozwoju gospodarczego. Dla mnie zawsze przemysł stoczniowy był, oczywiście, zarówno taką nie tylko historyczną, symboliczną kolebką polskości, walki o Polskę, o lepszą Polskę, ale również później, w czasach transformacji, w czasach III Rzeczpospolitej, stał się też niestety symbolem utraconych szans – powiedział wicepremier, minister finansów i rozwoju Mateusz Morawiecki.

– Tak jak zapowiadaliśmy – i dzisiaj ten termin wydaje się niezagrożony – drugi kwartał tego roku to położenie stępki pod budowę promu dla polskiego operatora, dla polskiego armatora – Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. To oczywiście początek odbudowy tej branży – mówił z kolei minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Jak dodał, pochylnia Wulkan będzie tą pochylnią, na której zostanie położona stępka pod budowę promu.

Wicemarszałek Sejmu Joachim Brudziński zapewnił o realizacji deklaracji złożonych mieszkańcom Szczecina. – Naszym jedynym i podstawowym zadaniem jako polityków, parlamentarzystów Pomorza Zachodniego, naszym zobowiązaniem, które zaciągnęliśmy wobec byłych stoczniowców, mieszkańców Szczecina, było, że dołożymy wszelkich starań, aby ten proces odbudowy i powrotu przemysłu okrętowego do Szczecina – daj Boże jeszcze w tej kadencji – został zakończony. Ten dzień jest takim początkiem pisania na nowo historii przemysłu okrętowego w Szczecinie – podkreślił.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.