Działający w Norwegii przewoźnik promowy Hurtigruten będzie miał nowe statki. Firma poinformowała o podpisaniu listu intencyjnego na budowę dwóch jednostek, które wejdą do eksploatacji w latach 2018-2019. Niewykluczone jest zamówienie kolejnych.
Początkowo przewoźnik nosił się z zamiarem zamówienia czterech nowych statków. Ostatecznie przedsiębiorstwo zdecydowało się na dwa. W dokumencie zawarto jednak opcję pozwalającą na domówienie dwóch kolejnych. Niezależnie od rozwoju sytuacji, przedstawiciele Hurtigruten już dziś zaznaczyli, że jest to największe zamówienie w historii firmy.
Nowe statki zostały zaprojektowane przez firmę Rolls-Royce we współpracy z norweską firmą Espen Oino, która zajmuje się projektowaniem jachtów. Projekt czeka jeszcze na dopracowanie. Wciąż nie określono, jaki rodzaj rozwiązań związanych z ochroną środowiska zostanie wykorzystany.
Już dziś jednak wiadomo, że będą miały po 300 kabin. Każdy z nich będzie mógł przyjąć na pokład 600 pasażerów. Przedsięwzięcie jest częścią zaplanowanych przez firmę inwestycji w sieć transportową działającą wzdłuż norweskiego wybrzeża. Jak jednak dodaje przedstawiciel firmy, nowe statki powinny być przystosowane zarówno do obsługi norweskich pasażerów na regularnych trasach, jak i przygotowane do wypłynięcia na wody strefy polarnej. Firma zamierza się bowiem również nadal rozwijać na polu rejsów wycieczkowych (w ofercie posiada np. rejsy wokół Grenlandii, na Antarktydę i do wielu innych, często trudno dostępnych zakątków na całym świecie).
Jednostki zostaną zbudowane w norweskich zakładach, wchodzących w skład grupy Kleven. Nie podano dokładnej wartości całego kontraktu, ale zaznaczono, że opiewa on na sumę kilku miliardów koron norweskich.
Hurtigruten to firma promowa, której korzenie sięgają 1893 r. Wtedy w pierwszy rejs wzdłuż wybrzeża Norwegii ruszył statek Vesteraalen, który popłynął z Trondheim do Hammerfest. Firma przeszła niedawno proces restrukturyzacji i wychodzi na prostą. Przedstawiciele przedsiębiorstwa dodają, że chcą wykorzystać wielki potencjał, który wciąż drzemie w norweskiej turystyce. Oprócz budowy nowych statków, Hurtigruten zamierza modernizować eksploatowaną już flotę.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth