• <
gryfia_70lat

Europejski armator z grzywną za nielegalny eksport statków na rozbiórkę

PMK

17.07.2018 22:24 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Europejski armator z grzywną za nielegalny eksport statków na rozbiórkę

Partnerzy portalu

Europejski armator z grzywną za nielegalny eksport statków na rozbiórkę - GospodarkaMorska.pl

Sąd Rejonowy w Rotterdamie skazał holenderskiego armatora Seatrade za nielegalny eksport starych jednostek na złomowania na azjatyckich plażach. Według sądu firma złamała tym samym postanowienia unijnej regulacji o złomowaniu statków.

Seatrade otrzymała grzywnę 50 tys. euro, a dwóch członków ich kadry kierowniczej otrzymało zakaz wykonywania zawodu dyrektora, komisarza, doradcy lub pracownika w spółce żeglugowej przez okres roku. Trzeci z dyrektorów firmy został oczyszczony z zarzutów.

Wyrok skazujący dotyczy nielegalnego transportu czterech statków chłodniczych z Unii Europejskiej na plaże w Indiach. Kiedy te statki opuściły porty w Rotterdamie i Hamburgu w 2012 r., zostały już sklasyfikowane jako odpady, mimo że nadal były zdatne do żeglugi. To było podstawą do wysunięcia oskarżenia.

Ustalono, że Seatrade świadomie sprzedał statki na niebezpieczne złomowanie w celu maksymalizacji zysków.

- Z zadowoleniem przyjmujemy wyrok Sądu w Rotterdamie. Orzeczenie to stanowi wyraźny sygnał, że niebezpieczne złomowanie nie będzie już tolerowane - powiedział Ingvild Jenssen, założyciel i dyrektor NGO Shipbreaking Platform, organizacji walczącej z nielegalnym złomowaniem statków.

Zjawisko rozbierania statków to duży problem, który można zaobserwować w Południowej Azji. Aż 469 statków było zezłomowanych w tym regionie w zeszłym roku. Sposób w jaki to się dzieje nie ma wiele wspólnego z cywilizacją XXI wieku i ochroną środowiska. Przykładowo, stary tankowiec czy wycieczkowiec po prostu wpływa taranem na plażę, po czym jest rozbierany przez półnagich robotników za pomocą prostych, ręcznych narzędzi. W efekcie szkodliwe związki chemiczne dostają się do wód w trakcie przypływu. Złomowanie dużego masowca trwa w ten sposób nawet do 9 miesięcy.

Partnerzy portalu

aste_580x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.