PMK
Sąd Rejonowy w Rotterdamie skazał holenderskiego armatora Seatrade za nielegalny eksport starych jednostek na złomowania na azjatyckich plażach. Według sądu firma złamała tym samym postanowienia unijnej regulacji o złomowaniu statków.
Seatrade otrzymała grzywnę 50 tys. euro, a dwóch członków ich kadry kierowniczej otrzymało zakaz wykonywania zawodu dyrektora, komisarza, doradcy lub pracownika w spółce żeglugowej przez okres roku. Trzeci z dyrektorów firmy został oczyszczony z zarzutów.
Wyrok skazujący dotyczy nielegalnego transportu czterech statków chłodniczych z Unii Europejskiej na plaże w Indiach. Kiedy te statki opuściły porty w Rotterdamie i Hamburgu w 2012 r., zostały już sklasyfikowane jako odpady, mimo że nadal były zdatne do żeglugi. To było podstawą do wysunięcia oskarżenia.
Ustalono, że Seatrade świadomie sprzedał statki na niebezpieczne złomowanie w celu maksymalizacji zysków.
- Z zadowoleniem przyjmujemy wyrok Sądu w Rotterdamie. Orzeczenie to stanowi wyraźny sygnał, że niebezpieczne złomowanie nie będzie już tolerowane - powiedział Ingvild Jenssen, założyciel i dyrektor NGO Shipbreaking Platform, organizacji walczącej z nielegalnym złomowaniem statków.
Zjawisko rozbierania statków to duży problem, który można zaobserwować w Południowej Azji. Aż 469 statków było zezłomowanych w tym regionie w zeszłym roku. Sposób w jaki to się dzieje nie ma wiele wspólnego z cywilizacją XXI wieku i ochroną środowiska. Przykładowo, stary tankowiec czy wycieczkowiec po prostu wpływa taranem na plażę, po czym jest rozbierany przez półnagich robotników za pomocą prostych, ręcznych narzędzi. W efekcie szkodliwe związki chemiczne dostają się do wód w trakcie przypływu. Złomowanie dużego masowca trwa w ten sposób nawet do 9 miesięcy.
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"