PMK
Dania jest siódmym krajem, który podpisał konwencję Hong Kong 2009. Członkowie konwencji zobowiązują się do dbania o prawa pracowników i środowisko w procesie złomowania statków.
- Statki, które oddawaną są na złomowanie często zawierają niebezpieczne substancje i muszą być przerabiane na złom pod kontrolowanymi warunkami – powiedział Esben Lunde Larsen, duński minister środowiska.
Z akcesem Danii konwencja Hong Kong jest krok bliżej do wejścia w życie. By to nastąpiło, powinno ją podpisać przynajmniej 15 krajów o flocie odpowiadającej minimum 40 proc. Światowej floty handlowej.
Oprócz Danii, do konwencji dołączyły dotąd: Norwegia, Kongo, Francja, Belgium, Panama i Turcja.
Zjawisko rozbierania statków to duży problem, który można zaobserwować w Południowej Azji. Aż 469 statków było zezłomowanych w tym regionie w zeszłym roku. Sposób w jaki to się dzieje nie ma wiele wspólnego z cywilizacją XXI wieku i ochroną środowiska. Przykładowo, stary tankowiec czy wycieczkowiec po prostu wpływa taranem na plażę, po czym jest rozbierany przez półnagich robotników za pomocą prostych, ręcznych narzędzi. W efekcie szkodliwe związki chemiczne dostają się do wód w trakcie przypływu. Złomowanie dużego masowca trwa w ten sposób nawet do 9 miesięcy.
Unijni armatorzy w pierwszym kwartale wysłali na te plaże 68 statków. Przodują w tym Grecy z liczbą aż 40 jednostek złomowanych na plażach. Globalnie ta liczba wyniosła 239, więc europejscy przewoźnicy stanowią mniejszość. Powodem zmiany praktyk jest głównie wprowadzenie w 2013 roku regulacji przez UE, która nakłaniała armatorów do złomowania statków w certyfikowanych stoczniach.
Pomóc w walce z tym problemem ma nowe europejskie prawo. Nakazuje ono wszystkim właścicielom statków zarejestrowanym w Unii utylizowanie ich w przeznaczonych do tego przystaniach. Lista takich miejsc ma być stworzona do 2016 roku. Mają się w nie znaleźć obiekty z krajów Unii, Chin, Turcji i Ameryki Północnej.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza