pc
W reakcji na forsowane przez Rosję plany budowy gazociągu Nord Stream 2 po dnie Bałtyku rząd Danii zamierza zmienić krajowe prawo, by móc blokować projekty rurociągów ze względu na zastrzeżenia polityczne – podały w poniedziałek media.
– Chcemy mieć możliwość mówienia tak lub nie (w sprawie rurociągów) z perspektywy polityki bezpieczeństwa i polityki zagranicznej – powiedział duński minister energetyki Lars Christian Lilleholt, zaznaczając, iż obecnie projekty takie można wetować tylko na podstawie zastrzeżeń dotyczących ochrony środowiska.
Rosyjski monopolista Gazprom stara się o zgodę na budowę drugiego bałtyckiego gazociągu, by zwiększyć swe dostawy gazu do Europy przez terytorium Niemiec. Wschodnioeuropejskie i bałtyckie państwa Unii Europejskiej uważają, że stanie się ona w ten sposób w sferze energetycznej zakładniczką Rosji. Inne unijne państwa, a zwłaszcza Niemcy, liczą natomiast na własne korzyści ekonomiczne z takiego rozwiązania.
Dania i Szwecja zażądały wcześniej w tym roku, by Komisja Europejska podjęła interwencję w sprawie Nord Stream 2, zanim oba państwa zgodzą się na przebieg gazociągu przez ich wody terytorialne. Zdaniem dyplomatów, kraje te nie mają dużego pola manewru, jeśli chodzi o zablokowanie projektu gazociągu.
Lilleholt wskazał, że sprawa dotyczy nie tylko jego państwa. – To kwestia zbudowania bardzo ważnego rurociągu z Rosji do Europy, jest to kwestia nie tylko duńska – powiedział.
Według unijnych źródeł, zdając sobie sprawę, że ostatecznie nie będzie podstaw prawnych do zablokowania zgody na Nord Stream 2, Komisja Europejska odwleka swą decyzję tak długo, jak to możliwe. Jednak w ubiegłym tygodniu UE oświadczyła, że stara się o mandat państw członkowskich do negocjowania z Rosją, co Lilleholt uznał za „bardzo, bardzo pozytywne”.
W ubiegłym tygodniu inwestor Nord Stream 2 złożył u władz Danii oficjalny wniosek o zgodę na przebieg gazociągu przez wody duńskie. Kopenhaga zadeklarowała, że zostanie on rozpatrzony zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Alarm. Zbiornikowiec-Zombie na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym