ABB, wiodący dostawca technologii energetyki i automatyki, zamówiła najnowocześniejszy na świecie kablowiec, aby zwiększyć możliwości w zakresie układania i konserwacji kabli podmorskich, poprawiając jednocześnie wydajność i precyzję. Nowy statek, który będzie mierzyć ok. 140 metrów długości i 30 metrów szerokości, zostanie zbudowany w stoczni Kleven w Norwegii zgodnie ze specyfikacją ABB. Dostawa spodziewana jest w 2017 roku.
– Kablowiec nowej generacji, wykorzystujący najnowocześniejsze technologie ABB, będzie naszym głównym wyróżnikiem w biznesie kabli wysokiego napięcia, zwiększając elastyczność i możliwości realizacyjne naszej firmy – powiedział Claudio Facchin, prezydent Dywizji Systemów Energetyki ABB. – Jednostka poprawi również naszą efektywność działania i obsługę klienta, wspierając tym samym zyskowny wzrost zgodnie ze strategią Next Level Grupy ABB.
Kablowiec zostanie wyposażony w wiele rozwiązań ABB dla branży morskiej. Na przykład pokładowa sieć stałego napięcia (Onboard DC Grid) i system rozdzielczy energii elektrycznej będą wykorzystywać pojedynczy obwód stałoprądowy do napędu statku w celu zmniejszenia zużycia energii. Statek, na którym znajdą się specjalne zbiorniki przeciwprzechyłowe, wyznaczy nowe standardy jeśli chodzi o niezawodność i precyzję. Operacje podmorskie będą prowadzone i monitorowane przy użyciu zdalnie sterowanego pojazdu wyposażonego w kamery i sonar, co wyeliminuje potrzebę zatrudnienia nurków.
Na kablowcu zostanie zainstalowany kompletny, zintegrowany system automatyki ABB oraz trzy pędniki Azipod. Wraz z systemem magazynowania energii do zastosowań morskich rozwiązanie to pozwoli zmniejszyć zużycie paliwa o 27 proc. oraz zredukować koszty utrzymania w porównaniu do tradycyjnych systemów zmiennoprądowych. Czujniki, urządzenia i oprogramowanie monitorujące umożliwią przesyłanie danych za pośrednictwem łącza satelitarnego. Zapewni to ścisłą współpracę lądowych centrów wsparcia technicznego ze statkiem w ramach rozwiązania ABB Integrated Marine Operations. Na wyposażeniu jednostki znajdzie się również nowoczesne oprogramowanie do monitorowania ruchu i prognozowania oraz wspierające operatora w procesie podejmowania decyzji.
Dzięki najwyższej klasy technologii dynamicznego pozycjonowania (DP3), kablowiec będzie mógł utrzymywać pozycję z dużą precyzją. Statek został skonstruowany w sposób umożliwiający opanowanie pożaru bez narażenia procesu pozycjonowania i innych podstawowych systemów.
Połączenia kablowe odgrywają kluczową rolę w niezawodnym i sprawnym przesyłaniu dużych ilości energii elektrycznej, często na znaczne dystanse. Działając już od 1883 roku, ABB jest światowym liderem w dziedzinie systemów kablowych wysokiego napięcia, posiadając zainstalowaną bazę w obszarze różnorodnych zastosowań, jak integracja odnawialnych źródeł energii, linie zasilające w centrach miast, zasilanie platform wydobywczych ropy naftowej i gazu, czy podmorskie połączenia międzysieciowe. ABB przekazała do eksploatacji ponad 25 linii kablowych prądu stałego i setki połączeń w technologii prądu zmiennego na całym świecie.
ABB (www.abb.com) jest liderem w technologiach dla energetyki i automatyki, które pozwalają klientom przemysłowym oraz zakładom użyteczności publicznej zwiększyć swoją efektywność, jednocześnie minimalizując oddziaływanie na środowisko naturalne. Grupa ABB zatrudnia około 140 000 pracowników w blisko 100 krajach świata.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii