Mieszkańcy Świnoujścia są zaniepokojeni możliwym zamknięciem dostępu drogowego do części zabytków i atrakcji turystycznych Świnoujścia. Ma to związek z zabezpieczeniem infrastruktury krytycznej w Polsce, do której należy terminal LNG. Kilka dni temu Północna Izba Gospodarcza, Świnoujska Organizacja Turystyczna oraz liczni lokalni przedsiębiorcy wystosowali apel do wojewody zachodniopomorskiego, Zbigniewa Boguckiego. Teraz spotkał się on z mieszkańcami Świnoujścia.
Wojewoda Zachodniopomorski Zbigniew Boguski ogłosił możliwą
blokadę gazoportu LNG w Świnoujściu ze względu na jego krytyczną rolę w
gospodarce międzynarodowej. Według wojewody inwestycja ta może być
potencjalnym celem ataku wrogich państw, dlatego w obliczu wojny na
Ukrainie powinna być w ten sposób chroniona.
"Wszelkie decyzje podejmowane w tym temacie powinny być odpowiednio omówione, a przedsiębiorcom, którym blokuje się dostęp do możliwości zarabiania pieniędzy należą się godne rekompensaty" - tak brzmiały słowa apelu Północnej Izby Gospodarczej i Świnoujskiej Organizacji Turystycznej.
Trasa, która po przegłosowaniu ustawy w Sejmie, będzie zamknięta ze względu na stan wyjątkowy i zagrożenie atakiem na gazoport jest jedyną drogą prowadzącą do Latarni Morskiej, Fortu Gerharda oraz plaży.
Podczas spotkania z mieszkańcami prawobrzeżnych dzielnic Świnoujścia, przedstawiciel rządu w regionie przedstawił alternatywne rozwiązania dojazdu do morza oraz zabytków:
- Dzisiaj można na pewno bardzo szybko, w ciągu kilku lub kilkunastu dni, zorganizować transport wodny do Latarni Morskiej i Fortu Gerharda. Już ten przewoźnik tam jest i przystań funkcjonuje. Natomiast musimy wciąż pracować nad dojściem do plaży. Tutaj oczywiście jest także już pewna alternatywa przygotowana - tłumaczył Zbigniew Bogucki.
Jak dodaje Bogucki, gazoport jest obiektem strategicznym i tutaj priorytetem są kwestie bezpieczeństwa.
- To nie tylko bezpieczeństwo gazoportu, dostaw gazu, bezpieczeństwo energetyczne Polski i Polaków, ale także bezpieczeństwo tych wszystkich, którzy wokół gazoportu mieszkają.
Terminal LNG to jedno z głównych źródeł gazu dla naszego kraju. Dzięki instalacji nasz kraj przesyła surowiec także m.in. dla Ukrainy.
Przeładunki kontenerów w Chinach w górę
Kanał Dębicki i inne projekty inwestycyjne zapewnią Portowi Szczecin nowe możliwości działania
Kongres Polskie Porty 2030. Terminalom nie brakuje wyzwań
Nie powstanie trzeci pas na Obwodnicy Trójmiasta. Ministerstwo ma inną koncepcję
Aktywna Plaża z Portem Gdynia, czyli święto siatkówki plażowej za nami
190 tys. zł na zakup drona podwodnego dla Portu Gdańsk