W czasie IAPH World Ports Conference odbyło się spotkanie kierownictwa Stowarzyszenia Portów i Przystani na którym omawiano sposoby doskonalenia współpracy zarządów portów ze służbami celnymi.
Światowa Organizacja Celna, przy wsparciu Międzynarodowego Stowarzyszenia Portów i Przystani (IAPH) opublikowała niedawno Guidelines on Cooperation between Customs and Port Authorities.
Zdaniem autorów „Wytyczne” zawierają jasne i praktyczne wskazówki informujące o sposobach dobrej współpracy. Chodzi o to aby poprawić szybkość i przewidywalność przepływów ładunków i towarów, zapewniając jednocześnie bezpieczeństwo i integralność globalnego łańcucha dostaw.
Porty i organy celne z Australii, Bułgarii, Chin, Niemiec, Gwatemali, Włoch, Indonezji, Jamajki, Maroka i Stanów Zjednoczonych zaprezentowały w tym opracowaniu najlepsze praktyki. Jednak zdaniem organizacji, droga do osiągnięcia wysokiej jakości ma wiele zakrętów. Dlatego niezbędne było spotkanie na szczycie, które ułatwi przełamanie barier we współpracy między portami a urzędami celnymi.
- W czasie IAPH World Ports Conference rozpoczęliśmy naszą podróż w celu wdrożenia właśnie opublikowanych „Wytycznych między służbami celnymi a władzami portowymi” – podkreślił Pascal Ollivier, Chairman of Data Collaboration Committee IAPH.
W spotkaniu wzięli udział: Ricardo Treviño Chapa, zastępca sekretarza generalnego WCO, Michael Achagwe Luguje, wiceprezes IAPH na Afrykę i dyrektor generalny Ghana Ports and Harbours Authority, Eranda Kotelawala, wiceprezes IAPH na Azję Południowo-Wschodnią i Oceanię oraz dyrektor generalny Solomon Islands Ports Authority, był Jean-Marie Koffi, sekretarz generalny Stowarzyszenia Zarządów Portów Afryki Zachodniej i Środkowej wraz z kadrą kierowniczą Afryki i Pacyfiku oraz Mohammed Bello-Koko, MD, Nigerian Ports Authority, Andrew Kanime, CEO Namibian Ports Authority , Vajira Piyasena, CEO at Fiji Ports Corporation Ltd, Hasthika Dela z Fiji Ports Terminal Limited, Joseph Nguene Nteppe z Port Autonome de Douala, Mark Jon Palomar z Department Manager, Philippine Ports Authority.
W „Wytycznych” zaprezentowano bardzo praktyczne rozwiązania. Uwzględniono różnorodne najlepsze praktyki uwzględniając działania w konkretnych warunkach w krajach rozwiniętych gospodarczo, rynkach wschodzących oraz w portach krajów rozwijających się.
Szczególną uwagę poświęcono na wspomaganie wiedzą zarządów portów i przystani działających w małych państwach wyspiarskich (Small Isand States - SIDS). Rozwiązania wzorcowe zaproponowano po dokonaniu przeglądu skuteczności dotychczasowych działań. Szczególną uwagę poświęcono współpracy na rzecz przyspieszenia cyfryzacji portów w krajach słabo rozwiniętych i zrównoważonego rozwoju.
W swoim przemówieniu na Światowej Konferencji Portów IAPH 2023 podczas sesji, która oficjalnie zainaugurowała wdrożenie „Wytycznych”, zastępca sekretarza generalnego WCO Ricardo Treviño Chapa stwierdził: „WCO od dawna opowiada się za informatyzacją procedur handlu transgranicznego, opracowując standardy ułatwiające ten proces. Obejmuje to model danych obejmujący procedury celne i te podlegające organizacjom międzynarodowym”.
- Nasza współpraca z IMO w celu aktualizacji Kompendium IMO dotyczącego ułatwień i biznesu elektronicznego ma na celu poprawę interoperacyjności między systemami cyfrowymi urzędu celnego i portu. Teraz zadaniem administracji celnej i władz portowych jest podjęcie i wspieranie tego programu cyfryzacji. Niniejsze wytyczne oferują wgląd w poprawę operacji i efektywności procesów celnych w portach oraz zapewnienie harmonizacji z modelem danych WCO – podkreślił Chapa.
- W zeszłym roku w naszym własnym projekcie mającym na celu identyfikację luk w globalnej infrastrukturze portowej głównym wnioskiem dotyczącym ułatwień w handlu była kwestia zaufania – stwierdził w przedmowie Patrick Verhoeven, dyrektor zarządzający IAPH.
Jego zdaniem sprawna wymiana danych między instytucjami działającymi w portach to wciąż wyzwanie dla wielu zarządów portów.
Chodzi o poprawienia współdziałania między firmami a urzędami tworzącymi społeczność portową. Celem podstawowym jest optymalizacja zawinięć statku do portu i zminimalizowanie czasu oczekiwania na miejsce rozładowania a także sprawna obsługa statków przy nabrzeżach.
Verhoeven podkreślił, że „przyjmując wspólny program obejmujący solidną, zrównoważoną strukturę zarządzania w celu wymiany danych „jednej prawdy”, porty i organy celne mogą zapewnić bezpieczeństwo łańcucha dostaw, poprawiając w ten sposób ułatwienia w handlu w swoich krajach”.
Założona w 1955 roku IAPH jest globalnym stowarzyszeniem portów i przystani oraz organizacji działających w portach. Dziś członkowie IAPH reprezentują około 180 portów i 140 organizacji i firm związanych z portami w około 90 krajach. Porty członkowskie łącznie obsługują ponad 60% światowego handlu morskiego i prawie 70% światowego ruchu kontenerowego. Jest to organizacja pozarządowa o charakterze non-profit z siedzibą w Tokio w Japonii.
Jak kształtuje się konkurencyjność polskich portów morskich?
Kongsberg Maritime i Torghatten opracują autonomiczny prom łączący Trondheim z półwyspem Fosen
Chiny na energetycznym kursie. Skorzystają porty i morski transport
Carnival i Seaspan wyposażają floty w internet Starlink
Zyski spadają, oczekiwania rosną. Hapag-Lloyd aktualizuje prognozy na 2024
Nowojorskie terminale czeka modernizacja