• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Shell kolejną firma, która rezygnuje z tras prowadzących przez Morze Czerwone

17.01.2024 09:18 Źródło: Shell
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Shell kolejną firma, która rezygnuje z tras prowadzących przez Morze Czerwone

Partnerzy portalu

Fot. Shell

Koncern naftowy z Wielkiej Brytanii zawiesił połączenia przez Morze Czerwone i Kanał Sueski na czas nieokreślony. Jest to spowodowane trwającą eskalacją konfliktu w regionie, po tym jak 12 stycznia amerykańskie i brytyjskie siły zbrojne przystąpiły do bombardowania pozycji bojowników Huti w Jemenie. Ci z kolei ponawiają ataki na statki w regionie.

Decyzja o zawieszeniu tras zapadła we wtorek, a jako powód władze koncernu podały obawy o zwiększenie zagrożenia dla żeglugi, a co za tym idzie bezpieczeństwa załóg statków i przewożonych ładunków. Firma już w ubiegłym kroku miała zachęcać przewoźników do obierania tras alternatywnych także z powodu obaw, jakie mogą być skutki ataku na zbiornikowiec. W razie skutecznego uderzenia rakietą bądź dronem w statek mogłoby dojść do wycieku ropy, co doprowadziłoby do katastrofy naturalnej w regionie.

Pomimo działań prowadzonych przez międzynarodową koalicję, wspierani przez Iran bojownicy Huti zapowiadają, że będą ponawiać ataki na statki. Wskazali przy tym, że ich celem będą, obok tych powiązanych z Izraelem, także należące do firm i armatorów państw biorących udział w bombardowaniach ich pozycji w Jemenie oraz działających na rzecz bezpieczeństwa żeglugi w ramach misji pk. "Prosperity Guardian", zainaugurowanej 18 grudnia ub.r. Tylko w tym tygodniu doszło do kilku ataków wymierzonych w statki i okręty obecne na Morzu Czerwonym i w Zatoce Adeńskiej. Ponadto siły zbrojne USA poinformowały o pierwszym, udanym przechwyceniu ładunku irańskiego uzbrojenia dla Huti.

Shell jest kolejną firmą, która zrezygnowała z poruszania się trasami prowadzącymi przez Kanał Sueski. W związku z jej znaczeniem jako jednego z kluczowych przedsiębiorstw zajmujących się wydobyciem i dystrybucją ropy naftowej, decyzja ta wpłynie na terminowość dostaw surowca. Nie wiadomo jeszcze, jak mocno wpłynie to choćby na zaopatrzenie stacji paliw należących do brytyjskiego koncernu, a także cen akcji firmy. Najpewniej zbiornikowce będą obierać trasę opływającą Przylądek Dobrej Nadziei w Republice Południowej Afryki.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.