• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Sfinalizowano transakcję przejęcia Portu Północnego przez Węglokoks

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Sfinalizowano transakcję przejęcia Portu Północnego przez Węglokoks

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

29 lutego, po spełnieniu się warunków zawieszających, Węglokoks i SEA-invest zamknęły transakcję nabycia udziałów PPS Port Północny sp. z o.o. i zawarły umowę transferu udziałów. Tym samym z dniem 1 marca Węglokoks wchodzi w prawa większościowego właściciela Portu Północnego.

Przypomnijmy, że w październiku ub.r. podczas konferencji prasowej w Porcie Gdańsk ówczesny minister aktywów państwowych, Jacek Sasin, poinformował o "repolonizacji" spółki Port Północny przez spółkę Węglokoks

W wyniku transakcji grupa kapitałowa Węglokoks, zrzeszająca podmioty z sektora stalowego, energetycznego i logistycznego, nabywa 80,43 proc. akcji PPS Port Północny, co daje jej kontrolę nad spółką. Port Północny od 2008 r. znajdował się w składzie belgijskiej grupy SEA-invest. Spółka wraz z polskim rządem pracowała nad tą transakcją od 2016 r. Wartość transakcji nie została ujawniona.

– Planujemy inwestycje, które zwiększa potencjał przeładunkowy Portu Północnego do 15 mln ton. Mamy pomysł na pirs – zapowiadał prezes spółki Węglokoks, Tomasz Heryszek. – Główną przewagą Portu Północnego jest dostęp do nabrzeża głębokowodnego. To jedyne w Polsce nabrzeże dające bezpieczeństwo strategiczne z perspektywy surowców takich jak węgiel energetyczny. Dostęp do głębokiej wody powoduje, że jesteśmy w stanie obsługiwać statki powyżej 100 tys. ton. To oznacza, że jesteśmy znaczącym graczem nie tylko w Polsce, ale w całym pasie Europy Centralnej i Wschodniej, ponieważ zamierzamy obsługiwać rynki Czech i Słowacji – podkreślał.

W ostatnich 12 latach, pod zarządem SEA-Invest Corporation, międzynarodowego operatora terminali dla towarów takich jak suche ładunki masowe, PPS Port Północny stał się największym i najważniejszym portem masowym w Polsce oraz kluczowym aktywem dla zabezpieczenia importu do Polski materiałów masowych, w szczególności węgla energetycznego, koksującego i rudy żelaza. Z tych właśnie względów niezwykle istotne jest posiadanie tak kluczowej infrastruktury przez polską spółkę.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.