W stoczni w Helsinkach rozpoczęła się budowa lodołamacza Polar Max o długości ponad 138 m. Statek zostanie dostarczony do Kanady i będzie wykorzystywany m.in. do zadań z zakresu bezpieczeństwa terytorialnego oraz badań naukowych – podało fińskie radio Yle.
W historii Finlandii, największego dostawcy lodołamaczy na świecie, to pierwsze zamówienie na specjalistyczny statek, który będzie operował na wodach Ameryki Północnej. W fińskich stoczniach zaprojektowano 80 proc. i zbudowano ok. 60 proc. wszystkich lodołamaczy na świecie.
Obecnie Finlandia negocjuje także z USA w sprawie dostawy lodołamaczy, po tym jak zainteresowanie nimi wyraził prezydent Donald Trump.
Zgodnie z harmonogramem lodołamacz Polar Max ma być dostarczony do kanadyjskiego Quebecu w 2030 r.
- Tylko kilka krajów na świecie jest w stanie budować takie statki a Finlandia ma w tej dziedzinie duże doświadczenie – przyznał sekretarz stanu ds. zamówień obronnych rządu Kanady Stephen Fuhr.
Stocznia w Helsinkach należała wcześniej do rosyjskich właścicieli, co – jak podkreśla radio Yle – mogło być przeszkodą dla zamówień z krajów zachodnich. Pod koniec 2023 r. stocznię od Rosjan odkupiła kanadyjska spółka Davie Shipbuilding. Helsińska stocznia, powstała w 1865 r. i specjalizuje się w budowie okrętów operujących w strefie arktycznej, zaś kanadyjska firma ma doświadczenia także w konserwacji okrętów wojennych oraz promów.
pmo/ jm/
fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów