Ropa naftowa na giełdzie paliw w USA jest wyceniana blisko 53 USD za baryłkę, po niewielkim spadku notowań. Na rynkach dominuje pesymizm związany ze spodziewanym słabszym popytem na paliwa na świecie - informują maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na III na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 53,20 USD, niżej o 0,21 proc.
Ropa Brent w dostawach na III na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie kosztuje 55,99 USD za baryłkę, niżej o 0,16 proc.
Popyt na paliwa na świecie może się osłabić w krótkiej perspektywie. Taka sytuacja możliwa jest m.in. w Chinach, gdzie władze apelują do swoich obywateli, aby nie podróżowali w czasie zbliżającej się świątecznej przerwy związanej z początkiem Nowego Roku Księżycowego - ze względu na Covid-19.
W Japonii część kraju znajduje się w strefie stanu wyjątkowego - z powodu pandemii koronawirusa, a kilka europejskich krajów wprowadziło lockdowny i ostrzejsze restrykcje, aby powstrzymać rozprzestrzenianie się SARS-Cov2.
Słabszy popyt na paliwa jest m.in. w USA, gdzie Amerykański Instytut Paliw (API) podał, że zapasy ropy wzrosły w Stanach w ub. tygodniu o 2,56 mln baryłek.
Wzrosły też zapasy benzyny i paliw destylowanych.
Analitycy prognozowali tymczasem spadek zapasów ropy przed publikacją w czwartek oficjalnych danych Departamentu Energii (DoE).
"Na razie globalne rynki ropy już uwzględniły elementy związane z Covid-19, rozprowadzanie szczepionek, zmiany w amerykańskiej administracji i nadzieje na nowy bodziec fiskalny w USA" - wylicza Vandana Hari, założycielka firmy konsultingowej Vanda Insights.
"W ciągu najbliższych kilku dni na rynkach ropy nie powinniśmy spodziewać się jakichś poważniejszych szoków cenowych związanych m.in. z działaniami nowej administracji prezydenta Bidena" - dodaje.
Joe Biden nałożył moratorium na dzierżawę ropy naftowej w Arctic National Wildlife Refuge i ponownie dołączył USA do paryskiego porozumienia klimatycznego w ciągu kilku godzin po objęciu w środę urzędu prezydenta.
Formalny powrót USA do paryskiego porozumienia klimatycznego zajmie 30 dni.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów