W obecnym roku zanotowano największą
liczbę rejsów wzdłuż syberyjskiego wybrzeża, gdyż szybko
topniejący lód umożliwił tam łatwiejszą podróż.
Arktyka
ociepliła się dwa razy szybciej niż reszta globu w ciągu
ostatnich trzech dekad. Doprowadziło to do rozwoju żeglugi w tym
regionie.
Analiza przeprowadzona przez Centre for High North
Logistics (CHNL) w norweskiej Nord University Business School
wykazała, że w okresie do 9 grudnia dokonano 62 tranzytów Północną
Drogą Morską, w porównaniu z 37 w całym 2019 roku.
- W tym roku osiągnięto największą
liczbę pełnych rejsów tranzytowych - powiedział agencji Reuters
Sergey Balmasov z CHNL - Uważamy, że sprzyjające warunki lodowe w
tym sezonie nawigacyjnym są jedną z przyczyn wzrostu.
W tym roku z przeprawy szlakiem arktycznym skorzystało 311 statków, w porównaniu do 277 w całym zeszłym roku. Handel tym szlakiem jest napędzany głównie przez producentów z Rosji, Chin i Kanady, którzy wysyłają rudę żelaza, ropę, LNG i inne paliwa morskie przez arktyczne wody.
Agencja żeglugowa ONZ wprowadziła w
zeszłym miesiącu zakaz używania ciężkich paliwo morskich (HFO) w
Arktyce. Ten krok został jednak skrytykowany przez zielonych
aktywistów, gdyż powstałe luki umożliwiałyby wielu statkom
żeglowanie bez wystarczającej kontroli regulacyjnej nad wrażliwym
ekosystemem regionu.
Ekolodzy twierdzą, że HFO powoduje wyższe emisje szkodliwych zanieczyszczeń, w tym tlenku siarki, tlenków azotu i sadzy.
- Odnotowaliśmy stosunkowo niewielki
ruch żeglugowy w porównaniu z innymi regionami świata, a niezbędne
regulacje środowiskowe w celu zminimalizowania wpływu zwiększonej
żeglugi w regionie są niewystarczające - powiedział Sian Prior,
główny doradca w Clean Arctic Alliance.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych