• <
bulk_cargo_port_szczecin

Przewoźnicy domagają się interwencji Bidena w celu ponownego otwarcia portów na Zachodnim Wybrzeżu

kw

06.06.2023 12:56
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Przewoźnicy domagają się interwencji Bidena w celu ponownego otwarcia portów na Zachodnim Wybrzeżu

Partnerzy portalu

W obliczu niepewności dotyczącej czasu trwania i zakresu zakłóceń związanych z obecnymi zamieszaniami związanymi z pracą w portach na Zachodnim Wybrzeżu, Narodowe Stowarzyszenie Detaliczne (National Retail Federation) i Narodowe Stowarzyszenie Producentów (National Association of Manufacturers) wzywają administrację Bidena do zaangażowania się w rozmowy z stronami w celu pomocy w finalizacji nowej umowy. Grupa handlowa detaliczna wcześniej w tym roku dołączyła do ponad 230 stowarzyszeń, które wezwały administrację do pomocy w negocjacjach i zapewnienia pewności w portach. Obawy wśród stowarzyszeń rosną wraz z trwającymi zakłóceniami, które rozpoczęły się w zeszły piątek i po podobnych 24-godzinnych zakłóceniach dwa miesiące temu.

Publiczne oświadczenia ze strony stowarzyszeń handlowych i produkcyjnych pojawiły się w trakcie czwartego dnia trwania działań związkowych, przy sprzecznych doniesieniach na temat rozległości wpływu na działalność portów. Port Los Angeles opublikował na Twitterze: "Terminale kontenerowe są otwarte i działają dzisiaj z odpowiednim personelem", na co otrzymał natychmiastową odpowiedź "nie zawsze", stwierdzającą, że spotkania wciąż są odwoływane "ze względu na brak operatorów dźwigów".

Jeden z operatorów terminali w Porcie Long Beach zamknął się na cały dzień po tym, jak w weekend zgłosił niedobór siły roboczej. Raporty sugerują, że dzienni pracownicy związkowi nie stawiają się do pracy, a poszczególne terminale decydują, czy będą działać, czy też - w przypadku Total Terminals International - poinformowały klientów o odwołaniu spotkań w poniedziałek rano i planowaniu pozostania zamkniętymi przynajmniej część dnia. Dyrektor wykonawczy Portu Long Beach, Mario Cordero, oświadczył, że port jest dzisiaj otwarty, choć dwa terminale zdecydowały się zamknąć. Spodziewał się, że terminale zostaną ponownie otwarte na wieczorną zmianę w poniedziałek.

W poniedziałek późnym wieczorem, Stowarzyszenie Pacyficznej Żeglugi Morskiej, reprezentujące pracodawców, wydało oświadczenie, w którym stwierdzono, że ILWU nadal prowadzi skoordynowane i zakłócające działania, które spowalniają działalność kluczowych terminali morskich w porcie Los Angeles, Long Beach oraz w innych miejscach na Zachodnim Wybrzeżu, w tym w porcie Oakland i Seattle. "Przywódcy związku zatrudnienia stosują wiele znanych taktyk zakłócania z ich repertuaru akcji strajkowych" - pisze PMA. Wskazują oni na "odmowę wysyłania pracowników do terminali morskich, spowalnianie operacji oraz stawianie nieuzasadnionych roszczeń dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa".

Przewoźnicy zaczęli zabierać głos, obawiając się konsekwencji i rosnącej niepewności związanej z obecnymi działaniami.

"Porty Stanów Zjednoczonych, zwłaszcza te na Zachodnim Wybrzeżu, odgrywają kluczową rolę w witalności amerykańskiej gospodarki" - powiedział David French, wiceprezes ds. kontaktów z rządem w NRF w przygotowanym oświadczeniu. "Tysiące sprzedawców detalicznych i innych firm zależą od płynnego i efektywnego funkcjonowania portów, aby dostarczać towary konsumentom codziennie. Wchodząc w szczytowy sezon wysyłek na święta, te dodatkowe zakłócenia zmuszą sprzedawców i innych ważnych partnerów przewozowych do dalszego przekierowywania ładunków z portów na Zachodnim Wybrzeżu, dopóki nie zostanie zawarta nowa umowa zbiorowa. Ważne jest, aby strony wróciły do stołu negocjacyjnego. Wzywamy administrację do mediacji, aby zapewnić, że strony szybko finalizują nową umowę bez dodatkowych zakłóceń".

Oprócz sprzedawców, Narodowe Stowarzyszenie Producentów teraz również wzywa administrację Bidena do bardziej bezpośredniego zaangażowania. Jay Timmons, prezes i dyrektor generalny stowarzyszenia producentów, napisał na Twitterze: "Producenci błagają Biały Dom, aby przyciągnął strony negocjujące i ponownie otworzył bramy przewozowe Ameryki na Zachodnim Wybrzeżu".

NRF wcześniej prognozowało, że sprzedawcy będą nadal stopniowo zwiększać swoje wolumeny importowe w drugiej połowie 2023 roku. Analitycy wskazują wysokie poziomy zapasów sprzedawców jako jeden z czynników przyczyniających się do spowolnienia wolumenów kontenerów na portach i ogólnego importu do USA.

Obecne zakłócenia w portach na Zachodnim Wybrzeżu mają miejsce w okresie, gdy sprzedawcy zwykle przygotowują zamówienia i planują przesyłki przed rozpoczęciem sezonu sprzedaży "powrót do szkoły" oraz przed świątecznymi zakupami. Port Los Angeles przewidywał, że nawet po zawarciu umowy zbiorowej, zajmie kilka miesięcy, zanim sprzedawcy i inni przewoźnicy przywrócą wolumeny na Zachodnie Wybrzeże. Zakłócenia trwające od kilku dni i rosnąca niepewność prawdopodobnie przyczynią się do dalszego spadku wolumenów i przekierowania przesyłek do portów na Zatoce Meksykańskiej i na Wschodnim Wybrzeżu USA.

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.