O rozwoju polsko-chińskiej współpracy gospodarczej oraz aktualnej sytuacji gospodarczej w Chinach rozmawiali w Szanghaju ambasador RP w ChRL oraz przedstawiciele polskiego biznesu, aktywni w Państwie Środka.
Spotkanie zorganizowane zostało we wtorek, 21 lutego, w siedzibie Konsulatu Generalnego RP w Szanghaju. Rolę gospodarza pełnił ambasador Rzeczypospolitej Polski w Chinach Wojciech Zajączkowski. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele polskiego biznesu, w tym Leszek Pokora, dyrektor chińskiej spółki zależnej PRS – PRS (Shanghai) Vessel Inspection Company Limited, jak również reprezentanci firm Chipolbrok, Concept Design (Shanghai) Co. Ltd., KGHM, Orlen, Polish Investment & Trade Agency, 7th Consulting Sp. z o.o. Pretekstem do rozmów o obecności i możliwościach rozwoju polskiego biznesu w Chinach stała się publikacja raportu Izby Handlowej Unii Europejskiej „European Business in China Position Paper 2022/2023”. Przedstawił go zebranym Marcin Szurgot, reprezentujący KGHM Shanghai, członek Rady Nadzorczej UE w Chinach.
Wojciech Zajączkowski, ambasador RP w Chinach przedstawił podczas spotkania obecną sytuację polityczną i nakreślił relacje pomiędzy oboma krajami oraz Unią Europejską, a także wpływ polityki Chin na sytuację geopolityczną na świecie. Zaznaczył, że dobre relacje między Polską a Chinami nie przekładają się na wymianę gospodarczą i handel. Podczas spotkania omówione zostały także potencjalne kierunki pogłębienia współpracy gospodarczej z Krajem Środka, również w kontekście zapowiedzi chińskich władz dotyczących nowych kierunków rozwoju. Pośród branż, w których Polska ma szansę na większy udział w Chinach, wymieniano naukę, nowe technologie i ochronę środowiska, ale także produkcję rolno-spożywczą i kosmetyczną, jak również dobra luksusowe. Nie zabrakło przewidywań konsekwencji odejścia przez Chiny od polityki „zero Covid”, która ma wpłynąć w znaczny sposób również na branżę żeglugową i stoczniową.
Fot. Depositphotos
Lasse Kristoffersen, CEO: Wallenius Wilhelmsen – cała naprzód na zeroemisyjność
Rząd dopłaci do transportu zboża do nadbałtyckich portów
Maersk otworzył trasę kontenerową na Ukrainę przez rumuńskie porty
Piłeś – nie płyń. Kontenerowiec uderza w nabrzeże, pilot pod wpływem
Kanał przez Mierzeję Wiślaną rozwija się. Będzie pełnił funkcję przejścia granicznego
Kolejna dostawa czołgów i armatohaubic dotarła do Portu Gdynia