20 kwietnia Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Bratysławie zorganizowała seminarium on-line pod hasłem "Ships, trains, terminals – Polish offer for Slovak business expansion".
W tej, drugiej z kolei edycji (poprzednia odbyła się w 2019 roku), skupiono się na promocji oferty biznesowej polskich portów morskich i terminali dla słowackiego biznesu.
Seminarium dotyczyło praktycznych rozwiązań dla połączeń transportowych na krótkich i długich dystansach. Dyskutowano o połączeniach morskich bliskiego zasięgu w Europie - np. do Wielkiej Brytanii, Skandynawii itp. oraz połączeniach na Daleki Wschód statkiem i pociągiem Euro - Chiny, a także o nowe infrastrukturze i dostępności usług.
W ramach seminarium swoją ofertę zaprezentowały: PKP Cargo International, Adampol, Port Gdynia, BCT Bałtycki Terminal Kontenerowy, Hutchison Ports Gdynia (GCT), Unifeeder, Port Gdańsk, DCT Gdańsk oraz Port Szczecin – Świnoujście.
W wydarzeniu uczestniczyły także znaczące słowackie organizacje branżowe, zaliczane do kluczowych partnerów społeczno-gospodarczych rządu SK. W seminarium wzięło udział niemal 60 uczestników (nie licząc reprezentantów prezentujących się firm), w tym przedstawiciele takich instytucji, podmiotów i firm jak: Ministerstwo Transportu i Budownictwa SK, Związek Logistyki SK, ČESMAD Slovakia – Stowarzyszenie Operatorów Transportu Drogowego SK, Słowacka Izba Przemysłowo-Handlowa, Rada Słowackich Eksporterów, Uniwersytet w Żylinie (specjalizującego się w transporcie), Akademia Transportu, słowacki oddział Volkswagen i Kia Motors, Maersk, Metrans, ŽS Cargo Slovakia, Duslo, Budamar, Cargo-partner SR i wiele innych.
Ambasador RP na Słowacji, Krzysztof Strzałka we wstępie do seminarium podkreślił kompleksowość polskiej oferty dla słowackich kooperantów i zachęcił do kontaktu we wszelkich kwestiach, które mogłyby stanowić przedmiot wspólnego zainteresowania.
W kolejnych wypowiedziach podkreślono znaczenie łańcuchów logistycznych na osi północ – południe i realny wkład Polski w ich rozwój (rozbudowa portów i terminali, szybki rozwój infrastruktury drogowej) i szansę, jaką dla firm z regionu jest rozwój połączeń kolejowych z Dalekim Wschodem.
Swoje prezentacje przestawili:
Jakub Radola – ECT and Cargo Department, Adampol
Mateusz Frankiewicz – Project Manager, Seaport Gdynia Authority
Michał Kużajczyk – Chief Commercial Officer/Commercial Director, Baltic Container Terminal
Mikołaj Magielka – Senior Commercial Specialist, Gdynia Container Terminal
Marcin Jaczewski – General Sales Manager Eastern Europe, Unifeeder Poland
Michał Stupak – Shipping Manager, Seaport Gdansk Authority
Dominik Landa – Trade Director, Deepwater Container Terminal Gdańsk
Juliusz Grabowski – Commercial and Investor Assistance of Senior Manager, Port Szczecin – Świnoujście Authority
Marina w Pucku będzie gotowa trzy miesiące przed terminem
Rosja stawia na Arktykę. Jeden z tamtejszych portów otwarty dla zagranicznych statków handlowych
Baltic Hub inwestuje w lokalną społeczność. Znamy laureatów konkursu grantowego Busole!
Duże problemy małych portów morskich
Port Gdynia. Udaremniono przemyt wypchanych niedźwiedzi
Białoruś chce wykorzystać port w Murmańsku