Jeden ze statków na Zatoce Perskiej zgłosił zagadkowe zakłócenia systemów GPS i AIS.
Brytyjska rządowa agencja UKMTO, zajmująca się m.in. kwestią bezpieczeństwa jednostek cywilnych, podała, że jeden ze statków w regionie Zatoki Perskiej zgłosił „elektroniczne zakłócenia” systemów nawigacyjnych. Nie podano o jaką jednostkę chodzi, nie doprecyzowano także, jakiego rodzaju zakłócenia wystąpiły. Wiadomo jedynie, że dotyczyły zarówno systemów GPS, jak i AIS. Doszło do nich nocą z wtorku na środę, około 175 km na wschód od Ras Al-Khair w Arabii Saudyjskiej.
Jak podaje TradeWinds, agencja bezpieczeństwa Ambrey Analytics również otrzymała podobne zawiadomienie dotyczące jednostki w okolicy Ad-Dammām, czyli w tym samym rejonie. Portal dodaje, że nie są to pierwsze incydenty tego typu w okolicy. Według Ambrey nie można ich łączyć z działalnością Huti ze względu na znaczną odległość od rejonów przez nich kontrolowanych. Możliwe jednakże, że problemy z systemami elektronicznymi wynikają z obecności w okolicy okrętów wojennych. Niektóre kraje mogą stosować odpowiednie środki przeciwdziałania atakom elektronicznym, które mogą wpływać na GPS. Agencja zwraca także uwagę na to, że w rejonie może dochodzić do incydentów fałszowania sygnału AIS w celu ominięcia sankcji gospodarczych nałożonych na Iran czy Kuwejt.
UKMTO INCIDENT 060 ADVISORY - ELECTRONIC INTERFERENCEhttps://t.co/K4BU9BXk05#MaritimeSecurity #MarSec pic.twitter.com/N0LlWIUuWd
— United Kingdom Maritime Trade Operations (UKMTO) (@UK_MTO) April 3, 2024
"Puls Biznesu": Konsorcjum SBT zaskarżyło decyzję o dzierżawie terminalu zbożowego
Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje
Debata "Polskie porty morskie" na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym
Zaczepił w Danii o most, płynie do Polski
CMA CGM i CEVA Logistics oficjalnym partnerem logistycznym igrzysk Paryż 2024
Floty i szlaki żeglugowe bezpieczne dzięki dostępności map elektronicznych. Biura hydrograficzne powinny pomóc żegludze