Tor podejściowy do Portu Gdynia zostanie pogłębiony. Liderem konsorcjum, które wykona prace, jest Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych.
Umowę na pogłębienie toru wodnego podpisano oficjalnie w zeszły czwartek. Z ramienia zleceniodawcy – Urzędu Morskiego w Gdyni – dokumenty sygnowali dyrektor Urzędu Wiesław Piotrzkowski oraz główny księgowy Andrzej Kajut, zaś konsorcjum reprezentował prezes PRCiP Zbigniew Barański.
Poza PRCiP w skład konsorcjum wchodzą duńska firma Rohde Nielsen i holenderska Van den Herik Kunst – en Oeverwerken.
PRCiP ma doświadczenie w pracach nad torze podejściowym do portu w Gdyni. W latach 90-tych to właśnie ta firma była wykonawcą prac przy pogłębianiu i poszerzaniu toru. W tamtym czasie osiągnął on 150 metrów szerokości i głębokość 14,5 metra. Urobek był odkładany w wyznaczone miejsce w rejonie plaży w Orłowie.
Tym razem, po zakończeniu prac, tor podejściowy ma być wystarczająco duży, by umożliwić wpływanie do Gdyni największym statkom kontenerowym, jakie żeglują po Bałtyku, czyli jednostkom o długości do 400 metrów, szerokości 58 metrów i zanurzeniu sięgającym 14,5 metra. Na całej swojej długości – 3,7 km – tor zostanie poszerzony na dnie do 280 metrów i pogłębiony do 17 metrów. Według szacunków, wydobytych zostanie 3,5 mln m3 urobku. 650 tys. m3 posłuży do uzupełnienia plaży w Orłowie w ramach refulacji. Prace obejmą także przebudowę Głowicy Falochronu na wejściu głównym w części południowej i północnej oraz wykonanie i remont oznakowania nawigacyjnego. Całość ma potrwać do 20 miesięcy.
Wartość projektu wynosi około 127 mln zł, z czego niemal 108 pokrywa dofinansowanie z Unii Europejskiej.
PERN planuje kolejne modernizacje i remonty usprawniające spedycję kolejową
Port Gdynia – premiera filmu o żołnierkach AK
Suwnica STS w DB Port Szczecin oddana do użytku
Stacja zlewcza do odbioru ścieków komunalnych w kołobrzeskim porcie już czynna
Port Gdańsk – atrakcyjna działka w pobliżu Baltic Hubu czeka na dzierżawcę
Chaos, czyli codzienność dla żeglugi. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 43-46/2023)