Tor podejściowy do Portu Gdynia zostanie pogłębiony. Liderem konsorcjum, które wykona prace, jest Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych.
Umowę na pogłębienie toru wodnego podpisano oficjalnie w zeszły czwartek. Z ramienia zleceniodawcy – Urzędu Morskiego w Gdyni – dokumenty sygnowali dyrektor Urzędu Wiesław Piotrzkowski oraz główny księgowy Andrzej Kajut, zaś konsorcjum reprezentował prezes PRCiP Zbigniew Barański.
Poza PRCiP w skład konsorcjum wchodzą duńska firma Rohde Nielsen i holenderska Van den Herik Kunst – en Oeverwerken.
PRCiP ma doświadczenie w pracach nad torze podejściowym do portu w Gdyni. W latach 90-tych to właśnie ta firma była wykonawcą prac przy pogłębianiu i poszerzaniu toru. W tamtym czasie osiągnął on 150 metrów szerokości i głębokość 14,5 metra. Urobek był odkładany w wyznaczone miejsce w rejonie plaży w Orłowie.
Tym razem, po zakończeniu prac, tor podejściowy ma być wystarczająco duży, by umożliwić wpływanie do Gdyni największym statkom kontenerowym, jakie żeglują po Bałtyku, czyli jednostkom o długości do 400 metrów, szerokości 58 metrów i zanurzeniu sięgającym 14,5 metra. Na całej swojej długości – 3,7 km – tor zostanie poszerzony na dnie do 280 metrów i pogłębiony do 17 metrów. Według szacunków, wydobytych zostanie 3,5 mln m3 urobku. 650 tys. m3 posłuży do uzupełnienia plaży w Orłowie w ramach refulacji. Prace obejmą także przebudowę Głowicy Falochronu na wejściu głównym w części południowej i północnej oraz wykonanie i remont oznakowania nawigacyjnego. Całość ma potrwać do 20 miesięcy.
Wartość projektu wynosi około 127 mln zł, z czego niemal 108 pokrywa dofinansowanie z Unii Europejskiej.
Niemcy pomogą Ukrainie w transporcie zboża? Chcą połączeń z Morzem Północnym, Morzem Czarnym i Morzem Śródziemnym
Ćwiczenia Defender Europe w porcie Szczecin [ZDJĘCIA]
Rosja chce wywieźć z Mariupola ukraińskie wyroby metalowe i zboże statkami pod obcą banderą
Zajęcie nadmorskiej Odessy wciąż kluczowe dla Rosji
Wysokie wyniki Grupy OTL w pierwszym kwartale 2022 r. pomimo sprzedaży części działalności
Polska i Portugalia wspólnie po LNG?
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 34250,00 $ | tona | 0,29% | 25 maj |
Cynk | 3749,00 $ | tona | -0,50% | 25 maj |
Aluminium | 2829,00 $ | tona | -1,77% | 25 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |