Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście kontynuuje prace nad prowadzonymi inwestycjami, których łączna wartość przekracza dwa miliardy złotych.
Po zakończeniu inwestycji port w Szczecinie zyska nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą zawijać do portu w Szczecinie, po modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m.
Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych.
Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem. Przedsięwzięciem, które wpłynie pozytywnie na gospodarkę kraju i regionu oraz dopełni ofertę obu portów będzie z pewnością Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu.
Główne elementy infrastruktury, która powstanie w ramach realizacji projektu „Nabrzeże” w zakresie umownym określonym przez ZMPSiŚ to między innymi: pomost załadunkowy o wymiarach około 64 x 44 m wraz ze wszystkimi niezbędnymi urządzeniami i wyposażeniem, dalby cumownicze i odbojowe wyposażone w zestawy haków cumowniczych typu QRH – szybko zwalniających (Quick Release Hooks), pomosty komunikacyjne pomiędzy dalbami, system odbojowy – odbojnice typu SCN – stożkowe (Super Cone Fenders), pachoły cumownicze umieszczone na pomoście załadunkowym oraz na niektórych dalbach odbojowych, Zintegrowany Morski System Bezpieczeństwa Nawigacji (Pilotage, Navigation and Docking System) oraz estakada rurociągów o długości około 250 m posadowiona na palach zwieńczonych belkami żelbetowymi, na których posadowiona będzie stalowa konstrukcja wsporcza pod żelbetowe koryto rurociągów technologicznych. Estakada rurociągów będzie łączyć pomost załadunkowy z estakadą rurociągów na lądzie. W ramach projektu „Nabrzeże” zostaną również wykonane prace czerpalne obejmujące pogłębienie akwenu do głębokości technicznej 14,5 m.
Zakończono prace czerpalne związane z rozbudową oraz pogłębieniem istniejącej obrotnicy w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu, prace palowe - łącznie wbito 288 sztuk pali stalowych, prace związane z betonowaniem głowic pali, prace związane z wytwarzaniem elementów prefabrykowanych estakady dojazdowej, technologicznej oraz przeładunkowej. Ukończono także montaż prefabrykatów na powyższych obiektach, prace zbrojarskie na estakadzie dojazdowej oraz przeładunkowej oraz prace zbrojarskie i betoniarskie na estakadzie technologicznej, która z końcem maja została przekazana do spółki Gaz-System celem możliwości rozpoczęcia montażu technologii.
W toku są prace zbrojarskie oraz betoniarskie na dalbach cumowniczych i cumowniczo-odbojowych, związane z betonowaniem płyty estakady przeładunkowej oraz płyty estakady dojazdowej oraz prace związane z konstrukcją zbiornika na ocieki.
Do końca roku zakończone mają być prace żelbetowe, montaż urządzeń sanitarnych, sieci energetycznych oraz teletechnicznych, a także systemu odbojowego i cumownicznego wraz z montażem systemu Zintegrowanego Morskiego Systemu Bezpieczeństwa Nawigacyjnego (system PNDS). Planowany termin zakończenia inwestycji drugie półrocze 2023. Obecny stan zaawansowania to 78 proc.
Trwają roboty żelbetowe na nabrzeżu i wyposażeniowe na estakadzie Terminalu Promowego w Świnoujściu. Konstrukcja posadowienia, połączenie nabrzeża nr 5 z nabrzeżem nr 6 są już zrealizowane. Plac manipulacyjny pomiędzy ulicą Duńską a Dworcową oraz plac między ulicą Dworcową a wiązką torów kolejowych są także ukończone. Z kolei plac między torami a nabrzeżem został ukończony w 25 procentach. Zrealizowany został już także zaplanowany układ torów kolejowych, zaś ku końcowi mają się prace nad estakadą nad torami – stopień zaawansowania wynosi 75 procent. Trwają roboty związane z budową najazdów. Konstrukcja stalowa rampy przeładunkowej została wykonana i zamontowana w łożu – stan zaawansowania to 75 proc. System intermodalny jest gotowy w połowie.
Zwieńczeniem robót będzie montaż nowego rękawa pasażerskiego, który obecnie powstaje w Hiszpanii i jest już na ukończeniu. Ogółem rzeczowy stan zaawansowania inwestycji wynosi około 76 proc. Zakończenie robót to koniec marca 2023 r.
Na terenie obu portów układane
są linie kablowe średniego i niskiego napięcia, sieci
telekomunikacyjne, wodne, kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Na
terenie przy ul. Hryniewieckiego zakończono układanie sieci
ciepłowniczych preizolowanych. Obecnie trwają podobne prace na terenie
Łasztowni. Na Terminalu Promowym w Świnoujściu zakończono rozbiórkę
starej oczyszczalni ścieków biologiczno-chemicznej. Dużym wyzwaniem
wykonawczym są będące w toku prace przy budowie zbiorników
retencyjno-uśredniających, które umożliwią odprowadzenie ścieków
sanitarnych z terenu terminala promowego oraz z promów do sieci
komunalnej. Termin zakończenia inwestycji drugie półrocze 2023 r.
Prace
w Basenie Kaszubskim są na półmetku. Najbardziej zaawansowane prace są
na nab. Dąbrowieckim – 75 proc., dalej na nabrzeżu Chorzowskim
obejmujące także Uskok Gliwicki – 40 proc. W lipcu rozpoczęły się roboty
czerpalne oraz refulacja, najpierw do Basenu Noteckiego celem jego
zalądowienia. Zakończono prace związane z rozpoznaniem i wydobyciem
ferromagnetyków. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na III
kwartał 2024.
Zaawansowanie
prac na Kanale Dębickim oceniane jest na 44 procent. Na Ostrowie
Grabowskim trwają działania związane z wykonaniem konstrukcji żelbetowej
nab. Norweskiego. Zakończyły się roboty kafarowe – wykonano kotwy
gruntowe oraz ściankę szczelną. Również na nabrzeżu Duńskim roboty
kafarowe są na ukończeniu i rozpoczęto roboty żelbetowe. Na nab. Czeskim
na I etapie zakończono roboty kafarowe i rozpoczęto roboty żelbetowe.
Na Ostrowie Mieleńskim budowane jest pole odkładu refulatu, powstał
specjalny most umożliwiający przemieszczanie się samochodów w ten rejon.
Rozpoczęto roboty czerpalne w Kanale Dębickim. Zakończenie prac jest
planowane na II kwartał 2024.
Projekty mają wsparcie z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę) oraz z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key