Zarządca portu Geelong w Australii opublikował plany zagospodarowania do 25 hektarów terenu na rzecz centrum dla farm wiatrowych. W ten sposób branża portowa chce wesprzeć rozwijający się w Wiktorii przemysł OZE.
Port Geelong jest główną siłą napędową gospodarki Wiktorii, zarządza handlem o wartości ponad 7 miliardów dolarów i zapewnia ponad 1800 miejsc pracy w całym stanie. Jako drugi co do wielkości port w Wiktorii, Geelong obsługuje blisko 12 milionów ton ładunków i ponad 600 statków rocznie.
Zgodnie z planami zarządcy, port chce otworzyć się na rozwój OZE w kraju. Wyznaczony do tego obszar na terenie portu będzie zapewniał infrastrukturę niezbędną do potrzeb cumowania, układania i budowy komponentów na rzecz projektów lądowych i morskich farm wiatrowych.
Nie będą to pierwsze doświadczenia Geelong w obszarze energetyki wiatrowej. Od 2018 roku GeelongPort ułatwił cumowanie wielu statków specjalistycznych i ułożenie komponentów o łącznym tonażu dwóch milionów ton.
Prezes portu Geelong Brett Winter powiedział, że jest dumny z tego, że może być częścią przejścia Wiktorii na OZE, procesu przedstawionego w dokumencie The Victorian Offshore Wind Policy Directions Paper, wydanym w marcu 2022 roku. W dokumencie nakreślona jest wizja stanu w kontekście morskiej energetyki wiatrowej, która jest postrzegana jako istotna część przejścia Wiktorii na OZE. Rząd stanu Wiktoria zobowiązał się do osiągnięcia w 2032 roku celu w zakresie offshore wind na poziomie co najmniej 2 GW, przy czym pierwsze moce mają być stopniowo włączane do sieci od 2028 roku.
Na 25-hektarowym obszarze znajdą się specjalnie zbudowane obiekty wymagane w porcie zasilającym budowę farm wiatrowych, aby sprostać potrzebom rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. Port będzie wspierał budowę, eksploatację i konserwację projektów farm wiatrowych, a także obiekty do układania i magazynowania.
Jako pierwszy port w Australii neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla, który uzyskał certyfikat Climate Active, Geelong już teraz odgrywa kluczową rolę portowego lidera w kraju.
Źródło: Port Geelong
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali