• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Zwiększają się możliwości linii kolejowych do portów w Szczecinie i Świnoujściu

gm

26.07.2022 14:30 Źródło: PKP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Zwiększają się możliwości linii kolejowych do portów w Szczecinie i Świnoujściu

Partnerzy portalu

Zwiększają się możliwości linii kolejowych do portów w Szczecinie i Świnoujściu - GospodarkaMorska.pl
Port w Świnoujściu

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kończą projekt przebudowy torów prowadzących do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Wart około 1,5 mld zł projekt współfinansowany jest z unijnego Instrumentu CEF „Łącząc Europę". Organizacja prac zapewnia stały dojazdu pociągów do nabrzeży.

Przebudowane tory do portów w Szczecinie i Świnoujściu zwiększą efektywność kolei oraz możliwości obsługi żeglugi morskiej. Poprawie ulegną możliwości przeładunkowe stacji w Świnoujściu i Szczecinie. Inwestycja Polskich Linii Kolejowych zapewni kursowanie dłuższych i cięższych składów. Pojadą 750-metrowe pociągi o obciążeniu 221 kN na oś. Umożliwi to obsługę większej liczby wagonów do przewozu ładunków m.in. w kontenerach. Składy towarowe zostaną obsłużone szybciej i sprawniej. Czas przeładunków w portach skróci się od kilku do nawet kilkudziesięciu minut.

– Realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekty poprawiające kolejowy dostęp do zachodniopomorskich portów morskich, zwiększają ich potencjał, co przyczynia się do rozwoju gospodarki kraju. Dzięki wykorzystaniu środków instrumentu finansowego CEF Łącząc Europę, ekologiczny transport kolejowy staje się jeszcze bardziej bezpieczniejszy i konkurencyjny względem transportu drogowego na trasach krajowych i międzynarodowych – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Projekty w portach Szczecin i Świnoujście są ważne w skali krajowej i międzynarodowej. Inwestycje zwiększają rolę kolei jako sprawnego, bezpiecznego i ekologicznego transportu ładunków oraz przyniosą wymierne efekty dla gospodarki. Działania PLK wpisują się w ideę Europejskiego Zielonego Ładu – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na stacji Szczecin Port Centralny została wykonana większość prac. Zakończono budowę nowych układów torowych wraz z rozjazdami. Sprawny i bezpieczny przewóz towarów do i z portu zapewniają zmodernizowane obiekty inżynieryjne. Postępują  prace związane z robotami okołotorowymi, profilowanie i wzmacnianie nasypów, budowa placów i wewnętrznych dróg dojazdowych, wywieszanie sieci trakcyjnej.

W fazie końcowej znajduje się budowa nowej Nastawni Centralnej, do której  w ramach centralizacji sterowania ruchem kolejowym, zostanie przeniesione sterowanie z pięciu okręgów nastawczych.

W budynku nowej Nastawni Centralnej zostanie zlokalizowane Centrum Utrzymania i Diagnostyki.

Centralizacja sterowania ruchem kolejowym poprawi funkcjonalność stacji, zwiększy przepustowość infrastruktury kolejowej oraz bezpieczeństwo ruchu kolejowego.   

Na stacji Świnoujście została wykonana większość prac. Zakończono budowę nowych układów torowych wraz z rozjazdami oraz przebudowano jeden obiekt inżynieryjny (przepust). Postępują  prace związane z robotami okołotorowymi, profilowanie i wzmacnianie nasypów, budowa placów i wewnętrznych dróg dojazdowych. W rejonie Portu Świnoujście wybudowany został drugi tor między stacjami Świnoujście Przytór a Świnoujście. Dzięki temu zwiększyła się przepustowość – może pojechać więcej pociągów, co zapewnia lepszą ofertę przewozową.

Podobnie jak w Szczecinie w fazie końcowej znajduje się budowa Nastawni Centralnej, do której w ramach centralizacji sterowania ruchem kolejowym, zostanie przeniesione sterowanie z trzech okręgów nastawczych, dzięki czemu poprawi się funkcjonalność stacji, zwiększy przepustowość infrastruktury kolejowej oraz bezpieczeństwo ruchu kolejowego.

– Prace na torach dojazdowych do portów w Szczecinie i Świnoujściu to ważny i strategiczny projekt współfinansowany z CEF w wysokości prawie 120 mln EUR. Dzięki inwestycji poprawi się kolejowy dostęp do portów, co oznacza, że do i z portów więcej towarów zostanie przewiezionych ekologicznym transportem, jakim jest kolej. To także ważne przedsięwzięcie dla rozwoju transportu intermodalnego, które przyczynia się do realizacji Europejskiego Zielonego ładu – mówi Morten Jensen, Head of Unit at CINEA.

Inwestycja „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu" warta około 1,5 miliarda złotych dofinansowana jest z unijnego instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę". Wartość dofinansowania to 510 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na drugą połowę 2022 roku.
Inwestycja w liczbach

· 96 km nowych torów (61 km w Szczecinie i 35 km w Świnoujściu)

· 285 rozjazdów (177 w Szczecinie i 108 w Świnoujściu)

· 84 km nowej sieci trakcyjnej (ok. 50 km w Szczecinie i 34 km w Świnoujściu)

· 22 przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe (12 w Szczecinie i 10 w Świnoujściu)

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.