• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Porty Szczecin i Świnoujście z dodatnim wynikiem operacyjnym za pierwsze półrocze br.

gm

13.07.2022 22:00 Źródło: Monika Woźniak-Lewandowska, ZMPSiŚ
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Porty Szczecin i Świnoujście z dodatnim wynikiem operacyjnym za pierwsze półrocze br.

Partnerzy portalu

Porty Szczecin i Świnoujście z dodatnim wynikiem operacyjnym za pierwsze półrocze br.  - GospodarkaMorska.pl
Fot. ZMPSiŚ

Zespół portów Szczecin-Świnoujście podsumował pierwsze półrocze br. pod względem przeładunków. Te są o blisko trzy procent lepsze aniżeli w analogicznym czasie ub. roku. Operatorzy portowi w okresie styczeń-czerwiec br. obsłużyli prawie 17,5 mln ton ładunków.

W portach jest więcej rudy, paliw i gazu LNG. Wzrost rok do roku to odpowiednio 68,2, 29,1 i 34,8 procent. Terminal LNG w Świnoujściu obsłużył do końca czerwca br. 26 statków z gazem LNG. Dla porównania w tym samym czasie ubiegłego roku było ich 18.

Pierwsze półrocze na minusie kończą węgiel (-28,6 proc.), inne ładunki masowe (-8 proc.), zboża (-18,7 proc.), drobnica (-1,8 proc.), drobnica promowa (-1,1 proc.) oraz kontenery (-16,1 proc.).

Sam czerwiec 2022 był dla obu portów o 21 proc. lepszy aniżeli czerwiec 2021. Tutaj liderami przeładunków są węgiel (+13,8 proc.), ruda (+254,4 proc.), zboże (+95 proc.), paliwa (+54,2 proc.) oraz gaz LNG (+73,7 proc.).

Jak przypomina zarząd portów w komunikacie, od kilku lat wszystkie porty działają w „nadzwyczajnych warunkach” spowodowanych najpierw przez pandemię, a obecnie również przez wojnę w Ukrainie. Czynniki te przekładają się na wielkość ładunków obsługiwanych w portach. Porty Szczecin-Świnoujście zaznaczają, że widać to na przykładzie węgla – w pierwszym półroczu jego przeładunki znacząco spadły, ale jesienią należy spodziewać się wzrostów w tej grupie towarowej, co jest efektem podpisanych już kontraktów.

Spółki przeładunkowe w portach Szczecin-Świnoujście obsługują także coraz więcej towarów z Ukrainy. Ogółem w portach obsłużono dotychczas ponad 150 tys. ton towarów, w tym rudy i zbóż, które drogą morską trafiły do odbiorców m.in. w Holandii i Algierii. W drugim półroczu 2022 spodziewamy się znaczącego przyrostu przeładunków ukraińskiej kukurydzy, rudy żelaza i surówki żelaza.
W portach trwają zaawansowane inwestycje mające na cel stworzenie warunków do obsługi większej ilości ładunków. Docelowo port w Szczecinie zyska nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą zawijać po modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem. Przedsięwzięciem, które wpłynie pozytywnie na gospodarkę kraju i regionu oraz dopełni ofertę obu portów będzie z pewnością Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu.


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.