• <
PZT_980x120_gif_2020

Unifeeder - duński armator w polskich portach

Strona główna Porty, logistyka Unifeeder - duński armator w polskich portach
Unifeeder - duński armator w polskich portach - GospodarkaMorska.pl

Radosław Marciniak

01.04.2020 Źródło: własne

Dzisiaj kolejny artykuł z cyklu tekstów przedstawiających floty armatorów, których statki zawijają do polskich portów. Tym razem zaprezentujemy duńską spółkę Unifeeder A/S, której kontenerowce dowozowe są częstymi gośćmi naszych terminali. Jednakże jednostki pojawiające się na naszych wodach to nie jedyna obecność tego armatora w Polsce. A to za sprawą tego, że Gdynia jest ważnym punktem na mapie oddziałów tego przedsiębiorstwa i odgrywa w całej układance znaczącą rolę.

Duńskie klocki, czyli jak powstał Unifeeder

Unifeeder A/S został założony w marcu 1977 roku przez Petera Bohsena i Tony B. Paulsena jako niewielka agencja żeglugowa, opierająca się w swojej działalności również i na czarterowaniu małej jednostki dowozowej mogącej przewieźć 100 kontenerów 20’. Obecnie duńska spółka jest dużą organizacją, która wraz z licznymi lokalnymi spółkami zależnymi prężnie funkcjonuje na europejskim rynku feederowym, a więc w segmencie morskich przewozów kontenerów pomiędzy dużymi portami hubowymi i portami lokalnymi. Oprócz tego przedsiębiorstwo oferuje szeroki wachlarz usług w zakresie spedycji i transportu kontenerowego, angażując się w mocno promowaną w Europie żeglugę bliskiego zasięgu, której celem jest przenoszenie ładunków „z lądu na morze” (ang. „from land to sea”). Tym samym Unifeeder jest dynamicznie rozwijającą się firmą z największą siecią serwisów żeglugowych i multimodalnych w Europie Północnej. Około 600 pracowników zatrudnionych w całej organizacji opracowuje i dostarcza niezawodne i przyjazne środowisku rozwiązania pozwalające na sprawne przemieszczanie kontenerów po terenie Europy, przy wykorzystaniu najlepszej kombinacji transportu morskiego, kolejowego i drogowego.  Transport morski obsługiwany jest poprzez flotę czarterowanych statków kontenerowych, tzw. feeder vessels.

Elastyczna flota

W skład floty wchodzą bardzo nowoczesne statki o różnorodnych parametrach, których jest obecnie około 40 w spółce Unifeeder i około 100 w całej grupie kapitałowej (Unifeeder, Unimed, Perma, Feedertech). W samym Unifeeder wykorzystuje się jednostki mniejsze i większe, ale wszystkie mieszczące się w stosunkowo niewielkiej pojemności od 350 TEU do 1,600 TEU. Unifeeder celuje głównie w pozyskiwanie do swoich serwisów średniej wielkości tonażu z tego segmentu statków. Wśród eksploatowanych statków znajdują się również konstrukcje pojemnikowców bezpokrywowych, czyli tzw. pojemnikowców z otwartymi ładowniami (ang. hatchcoverless container ship). Do zalet tego typu rozwiązania należy zaliczyć szybsze operacje przeładunkowe oraz mniejszy koszt budowy statku, eliminujący wydatek zastosowania pokryw przynajmniej na części ładowni jednostki. Takie konstrukcje były swego czasu bardzo popularne wśród niemieckich projektów. Przykładem jednego z nich jest bardzo ciekawy projekt niemieckiej stoczni „Sietas” statku typu 178 reprezentowanego we flocie Unifeeder przez takie jednostki jak chociażby „Heinrich Ehler”, „Thetis D”, czy też „Vera Rambow” (na zdjęciu). Polityka przedsiębiorstwa w pozyskiwaniu odpowiedniego do celów organizacji tonażu cechuje się bardzo elastycznym podejściem odnoszącym się do potrzeb podaży ładunkowej, bowiem opiera się na flocie czarterowanej na czas. Rocznie przewozi ona wolumen ładunków na poziomie około 4 milionów TEU. Klientami przewoźnika są największe marki transportu kontenerowego świata, ale również i mniejsze firmy, w tym klienci indywidualni, którzy szczególnie aktywni są w transporcie lokalnym towarów, dzięki czemu wykorzystuje się ideę tzw. żeglugi bliskiego zasięgu i przewożenia towarów na krótkich dystansach morskich zamiast lądowych. W tego rodzaju przewozach bardzo często korzysta się z kontenerów będących bezpośrednio w gestii Unifeeder’a.

Porty i terminale

Obsługiwane przez flotę Unifeeder porty i terminale znajdują się w aż 15 europejskich krajach, tj.: Belgia, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Litwa, Łotwa, Norwegia, Niderlandy, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Szwecja i Wielka Brytania. Jednostki floty zawijają do około 200 portów europejskich, realizując 14,200 zawinięć rocznie. W październiku 2019 roku otworzono nowy serwis łączący belgijską Antwerpię ze szwedzkim Gothenburgiem. W Polsce terminale, w których gości Unifeeder, to wszystkie najważniejsze tego typu lokalizacje w kraju: gdański DCT – Deepwater Container Terminal w Gdańsku, PCC – DB Port Szczecin, BCT – Baltic Container Terminal w Gdyni oraz GCT – Gdynia Container Terminal. Połączenia realizowane z polskich portów przez Unifeeder A/S obejmują następujące trasy:

1. Gdynia/Szczecin – Hamburg / Bremerhaven
2. Gdynia – Rotterdam
3. Gdynia – Klaipeda
4. Ryga – Gdynia
5. Gdynia/Szczecin – Immingham
6. Gdynia/Gdańsk – Sankt Petersburg
7. Gdynia/Gdańsk – Helsinki / Kotka
8.Gdynia/Gdańsk – Gavle / Norrkoeping
9. Gdynia/Szczecin – Helsinborg / Oslo
10. Gdynia – Rotterdam – Leixoes / Lizbona
+ serwis do Portugalii z transshipmentem w Rotterdamie.

Firma posiada też w Polsce, a dokładnie w Gdyni swój bardzo ważny oddział regionalny, zatrudniający 50 osób.

W obliczu kryzysu pandemii koronawirusa COVID - 19

Mimo zagrożenia epidemicznego i spowolnień w dostawach kontenerów z kierunków oceanicznych a także mimo postępującego spowolnienia gospodarczego w całej Europie, flota Unifeeder pozostaje w pełnej dyspozycji dla swoich klientów. Jak podaje się na stronie internetowej operatora ciągłość operacji jest zapewniona jak zazwyczaj a pracownicy przestrzegają wszelkich zaleceń poszczególnych władz krajów europejskich. Na temat tej wyjątkowej sytuacji na stronie internetowej spółki wypowiada się Prezes Zarządu Pan Jesper Kristensen:

„Zrobimy wszystko, co możliwe, aby utrzymać przepływ towarów i służyć naszym klientom zgodnie z naszymi najlepszymi umiejętnościami; poprzez uważne śledzenie rozwoju sytuacji w poszczególnych krajach, zapewniamy, aby w każdym przypadku przepływ ładunku i odpowiednie rozwiązania zostały zapewnione. Są to szczególne okoliczności, których nikt z nas nigdy wcześniej nie doświadczył i jestem pewny, że świat wróci do normalności. Wymaganym jest jednak to, abyśmy wszyscy się zjednoczyli i współpracowali w celu minimalizacji i przeciwdziałaniu zakłóceń
oraz powstałych niedogodności.”

Parametry techniczno – eksploatacyjne kontenerowca dowozowego bezpokrywowego typu S 178 – m/v „Vera Rambow”:

    • Flaga: Niemiecka
    • Port macierzysty: Hamburg
    • Numer IMO: 9432220
    • Rok budowy: 2008
    • DWT: 17,888
    • Towarzystwo klasyfikacyjne: DNV-GL
    • Długość: 168,11 m
    • Szerokość: 27,04 m
    • Zanurzenie: 9,6 m

Źródło:
własne
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
 Ropa brent 45,25 $ baryłka  -0,20% 17:36
 Cyna 17960,00 $ tona 0,39% 5 sie
 Cynk 2370,00 $ tona 2,86% 5 sie
 Aluminium 1739,00 $ tona 1,76% 5 sie
 Pallad 2250,85 $ uncja  0,90% 17:36
 Platyna 996,65 $ uncja  0,32% 17:36
 Srebro 28,10 $ uncja  3,77% 17:36
 Złoto 2054,20 $ uncja  0,69% 17:36

Dziękujemy za wysłane grafiki.