• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Port Gdynia będzie hubem naftowym. PERN rusza z rozbudową Bazy Paliw w Dębogórzu

gm24

10.12.2019 12:13 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdynia będzie hubem naftowym. PERN rusza z rozbudową Bazy Paliw w Dębogórzu

Partnerzy portalu

Port Gdynia będzie hubem naftowym. PERN rusza z rozbudową Bazy Paliw w Dębogórzu - GospodarkaMorska.pl

Pod koniec listopada PERN ogłosił przetarg na nadzór inwestorski przy rozbudowie bazy paliw w Dębogórzu. Rozpoczęła się również procedura wyboru wykonawcy tej wielomilionowej inwestycji. Skomunikowana, bezpośrednim rurociągiem, z terminalem paliw płynnych w Porcie Gdynia Baza wzbogaci się o dwa nowe zbiorniki o łącznej pojemności 64 tys. ton, co znacząco wpłynie na potencjał gdyńskiego portu w przeładunku produktów naftowych.

Korzystając z terminala paliwowego na falochronie Portu Gdynia, Baza Paliw w Dębogórzu staje się znaczącym ogniwem importu przetworów naftowych drogą morską. Baza świadczy usługę dla potencjalnych importerów, mogąc przyjąć dostawę ze statków o nośności powyżej 30 tys. DWT.

Przeładunki przetworów naftowych w Porcie Gdynia wzrosły w pierwszych 10 miesiącach tego roku o 9,4% (134 tys ton). Dwa nowe zbiorniki, każdy ma mieć pojemność 32 tys. metrów sześc. (łącznie prawie 1650 cystern) o nowe możliwości dla Portu i perspektywa dalszych dynamicznych wzrostów w segmencie paliw płynnych.

Utworzenie hubu morskiego pozwoli na pełniejsze wykorzystanie atutów lokalizacji Bazy, jako istotnego elementu łańcucha logistycznego dostaw paliw płynnych, nie tylko na rynek krajowy, ale także do innych krajów Europy Środkowej, przy wykorzystaniu Portu w Gdyni, który będzie liczącą się lokalizacją dla przeładunku paliw w obrębie basenu Morza Bałtyckiego.

Rozbudowa pojemności magazynowych w Bazach Paliw PERN to kolejna z ważnych dla Spółki inwestycji, które wynikają z Polityki Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym i znajdują swoje odzwierciedlenie w strategii Spółki do 2022 roku. Budowa zbiorników magazynowych w Bazach Paliw, to odpowiedź na znaczący wzrost popytu na świadczone usługi. Nowe zbiorniki, między innymi, zostaną przeznaczone do obrotu paliwami, a także do magazynowania zapasów interwencyjnych.

W listopadzie 2017 r. Rada Ministrów przyjęła dokument „Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym”, zgodnie z którym PERN ma wspierać dywersyfikację dostaw ropy do Polski, a także pełnić „wiodącą rolę” w składowaniu tego surowca oraz paliw, „zajmując się bilansowaniem całego systemu magazynowego”, w tym rozbudową pojemności magazynowych.

PERN to państwowa spółka o znaczeniu strategicznym; odpowiada za tłoczenie rurociągami ropy naftowej, w tym do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech, oraz za magazynowanie zarówno surowca, jak i paliw płynnych.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.