• <
PZT_1100x200_gif_2020

Podpisanie dwóch umów na odbudowę ostróg na Wiśle

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Podpisanie dwóch umów na odbudowę ostróg na Wiśle
Podpisanie dwóch umów na odbudowę ostróg na Wiśle - GospodarkaMorska.pl

ew

10.09.2019 Źródło: własne

Kolejne ostrogi na Wiśle zostaną odbudowane. Wody Polskie zawarły umowy na rekonstrukcję sześciu takich budowli regulacyjnych. Inwestycje będą prowadzone w gminie Ostaszewo.

Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, Aleksandra Bodnar, podpisała dzisiaj, 10 września br., dwie umowy (z różnymi wykonawcami). Każda z umów obejmuje odbudowę trzech ostróg. Łączna wartość umów to 5,8 mln. zł. Termin zakończenia zadania to grudzień przyszłego roku.

Odbudowa ostróg jest realizowana w ramach dofinansowanego przez Unię Europejską projektu pn. „Kompleksowe Zabezpieczenie Przeciwpowodziowe Żuław – Etap II – Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku”. Jednym z zadań projektu jest odbudowa 19 budowli regulacyjnych (ostróg) na żuławskim odcinku Wisły. Obecnie podpisane umowy obejmują ostatnie sześć planowanych do odbudowy ostróg. Dziesięć wcześniej rekonstruowanych na terenie gmin Suchy Dąb i Lichnowy oczekuje na odbiór, trzy kolejne ostrogi w okolicach Pelplina zostały ukończone w zeszłym roku. Koszt odbudowy wszystkich 19 ostróg to 23,6 mln. zł. Budżet całego projektu Kompleksowe Zabezpieczenie Przeciwpowodziowe Żuław to 100 mln zł, z czego 85 proc. dofinansowuje Unia Europejska.

Prace budowlane będą polegały na położeniu fundamentów z materacy faszynowych, umocowaniu ostróg w skarpie brzegowej, odbudowie korpusów i głowic oraz wykonaniu umocnień brzegowych poniżej oraz powyżej ostróg. Zastosowane okładziny zostaną wykonane z koszy gabionowych wypełnionych kamieniem.

Wykonawcami podpisanych umów są: Przedsiębiorstwo Usług Wodnych sp. z o.o. z Warszawy oraz Przedsiębiorstwo Usług Wodnych Jurkowski Marcin z Legionowa. Ostrogi są to poprzeczne do brzegu konstrukcje faszynowo - kamienne mające na celu odsunięcie nurtu od brzegu i koncentrację nurtu, co sprzyja utrzymaniu warunków żeglugowych, szczególnie istotnych dla pracy lodołamaczy. Jednocześnie ostrogi redukują erozję brzegową i chronią wały przeciwpowodziowe, zwłaszcza w miejscach, gdzie stopa wału znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie linii brzegowej. Skutkiem zniszczenia ostróg przez procesy erozji jest dekoncentracja nurtu, co powoduje m.in. powstawanie płytkich przemiałów i miejsc zatorogennych, utrudniających lub wręcz uniemożliwiających żeglugę oraz pracę lodołamaczy. Tym samym ostrogi stanowią ważny element systemu utrzymania żeglowności Wisły, w tym międzynarodowych dróg wodnych E40 i E70 oraz ochrony przeciwpowodziowej Żuław.

Wody Polskie w ramach kolejnych etapów Projektu Kompleksowe Zabezpieczenie Przeciwpowodziowe Żuław sukcesywnie realizują odbudowę zniszczonych budowli regulacyjnych. Podczas pierwszego etapu projektu, do 2015 roku na żuławskim odcinku Wisły wyremontowano 11 ostróg.

W tej części rzeki znajduje się ok. 700 ostróg, zostały one zbudowane pod koniec XIX wieku podczas regulacji dolnego odcinka Wisły.

Elprofessional
Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 27740,00 $ tona -1,32% 8 kwi
 Cynk 2827,00 $ tona 0,71% 8 kwi
 Aluminium 2267,00 $ tona 1,25% 8 kwi
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.