• <
PZT_980x120_gif_2020

Kolejny przeładunek elementów farm wiatrowych w Porcie Gdynia [foto, wideo]

Strona główna Porty, logistyka Kolejny przeładunek elementów farm wiatrowych w Porcie Gdynia [foto, wideo]
Kolejny przeładunek elementów farm wiatrowych w Porcie Gdynia [foto, wideo] - GospodarkaMorska.pl

gm24

11.02.2020 Źródło: własne

W terminalu BCT Gdynia obsłużono kolejny ładunek elementów farm wiatrowych. Z pokładu jednostki WARNOW MARS rozładowano 75 sekcji wież wiatrowych co stanowi 15 kompletnych masztów. Doświadczenie w przeładunkach tego typu ładunków oraz dogodne położenie w naturalny sposób stawia Port Gdynia jako potencjalne zaplecze w kontekście budowy i serwisu polskich, morskich farm wiatrowych.

Jeden maszt wieży wiatrowej składa się z 5 sekcji o średnicy ok. 4,5 m i długości od 12m do 25m, łącznie zmontowany maszt ma długość 98 m.
 
Całkowita waga elementów przeładowanych na w/w statku to 3587 ton. Czas obsługi z wyłączeniem zmian  nocnych (zakaz pracy ze względu na procedury odbiorcy- General Electric) wyniósł 39 godzin.
 
Elementy trafiają na place składowe BCT na kilka dni, a następnie będą wyjeżdżały konwojami po 5-10 elementów na farmę wiatrową zlokalizowaną w Malechowie (zachodniopomorskie). Wyjazdy planowane co dwa dni, maksymalnie 3 konwoje w tygodniu.
 
Do obsługi tego typu elementów terminal BCT wykorzystuje dwa dźwigi samobieżne Liebherr LHM400 o udźwigu 100T każdy oraz dwa Reachstackery marki Kalmar o udźwigu 45 T każdy. Przeładunek realizowany jest przy użyciu specjalnie dedykowanych, poliestrowych zawiesi linowych oraz chwytni dostarczanych przez odbiorcę ładunku.
 
W terminalu BCT Gdynia obsługiwane są również statki na których przypływają inne elementy składowe wież wiatrowych, takie jak generatory prądotwórcze, głowice do której montowane są łopaty i same łopaty oraz lekkie elementy wyposażenia (schody, drabinki, śruby etc).

Obecnie w BCT obsługiwane są ładunki na 5-6 farm wiatrowych rozlokowanych w różnych miejscowościach Polski.

Port morski w Gdyni jest portem najbliżej położonym (od strony wschodniej) względem obszarów morskich przewidzianych na lokalizację farm wiatrowych. Należy podkreślić, że Port Gdynia spełnia wszystkie warunki nawigacyjne do obsługi statków instalacyjnych typu „jack-up” oraz „dynamic positioning”. Ponadto Port Gdynia, jako jedyny w Polsce, prowadzi badania służące rozwojowi sektora offshore, w szczególności utworzeniu zaplecza obsługi elementów morskich farm wiatrowych, a także aktywnie uczestniczy w tworzeniu lokalnego zaplecza obejmującego gminy Kosakowo, Rumia oraz Miasto i Gminę Gdynia (w 2019 roku podpisano List Intencyjny o współpracy).

Morska energetyka wiatrowa może do 2030 r. dodać do PKB nawet 60 mld PLN oraz przyczynić się do powstania dodatkowych 77 tys. miejsc pracy do 2030 r.

Już dziś zidentyfikowano ponad 100 polskich podmiotów, które z powodzeniem mogą zostać włączone w procesy przygotowania, budowy i eksploatacji farm wiatrowych na polskim Bałtyku.

Dla wielu polskich lokalnych przedsiębiorstw włączenie się w przemysł energetyki morskiej będzie okazją do znacznego rozwoju, stwarzając im możliwość uzyskania wysokich przychodów.

Źródło:
własne
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
port_szczecin_390x100_2020
port_gdańsk_390x100_2020

Surowce

 Ropa brent 47,97 $ baryłka  0,04% 13:58
 Cyna 18873,00 $ tona -0,56% 1 gru
 Cynk 2768,00 $ tona -1,46% 1 gru
 Aluminium 2045,00 $ tona 1,54% 1 gru
 Pallad 2411,35 $ uncja  0,77% 13:58
 Platyna 1035,30 $ uncja  1,57% 13:58
 Srebro 24,35 $ uncja  0,50% 13:58
 Złoto 1845,40 $ uncja  0,60% 13:58
invest_gda_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.