PMK
Francuski gigant kontenerowy CMA CGM rozpoczął współpracę z projektem statku wodorowego Energy Observer, aby badać i promować paliwo o zerowej emisji w branży żeglugowej.
Zapoczątkowany w 2017 roku Energy Observer jest pierwszym statkiem napędzanym wodorem, który ma wyruszyć w podróż dookoła świata. „Zielony” wodór wykorzystywany przez statek jest wytwarzany z wody morskiej przy użyciu pokładowych źródeł odnawialnych, a mianowicie energii słonecznej, wiatrowej i wodnej.
Dzięki współpracy z CMA CGM Energy Observer będzie działać jako swego rodzaju pływające laboratorium do badania paliwa i opracowywania rozwiązań, które mogą być pomocne we wdrażaniu paliwa wodorowego na dużą skalę w globalnym przemyśle żeglugowym.
- Eksperci badawczo-rozwojowi CMA CGM i Energy Observer zgromadzą swoją wiedzę specjalistyczną, aby opracować rozwiązania technologiczne ograniczające wpływ żeglugi na środowisko. Uczestnictwo CMA CGM umożliwi uprzemysłowienie nowych rozwiązań energetycznych testowanych na tej pływającej inteligentnej sieci - powiedziało CMA CGM w komunikacie prasowym.
Międzynarodowa Organizacja Morska Narodów Zjednoczonych (IMO) szacuje, że światowa flota morska odpowiada za ponad 2 procent emisji CO2 wytwarzanych przez ludzi na całym świecie. W 2018 roku IMO zgodziło się na wstępną strategię zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych ze statków o 50% do 2050 roku w porównaniu z poziomami z 2008 roku. Jednocześnie IMO będzie kontynuować wysiłki na rzecz ich całkowitego wyeliminowania. Ambitny cel będzie wymagał użycia statków i paliw o zerowej emisji węgla już w 2030 roku.
Wodór stał się jednym z paliw alternatywnych, które mogłyby pomóc żegludze sprostać temu wyzwaniu.
- CMA CGM łączy siły z Energy Observer, aby przyspieszyć rozwój przyszłościowych rozwiązań energetycznych, zwłaszcza wodoru - powiedziała Tanya Saadé Zeenny, dyrektor generalny grupy CMA CGM. - Zamierzamy wykorzystać całą wiedzę CMA CGM. Nasze zespoły inżynierów i ekspertów ds. badań i rozwoju już działają, a nasza sieć na całym świecie zostanie silnie zmobilizowana, aby zapewnić wsparcie logistyczne światowych portów, które ułatwi zawijanie tej wyjątkowej jednostki.
Samodzielnie CMA CGM dołożyło starań, aby zmniejszyć emisję CO2 na transportowany kontener o 50% w latach 2005–2015, a także wyznaczyła sobie cel zmniejszenia go o kolejne 30% w latach 2015–2025.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej