Dostosowanie polskiego prawa do dyrektywy Parlamentu Europejskiego z 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego - zakłada projekt noweli ustawy o transporcie kolejowym, którym we wtorek zajmie się Rada Ministrów.
Projekt przygotowało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego zakłada m.in. zmiany w zakresie określenia składników infrastruktury kolejowej, procesu ustalenia zdolności przepustowej i pobierania opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej, wzmocnienia kompetencji i niezależności organu regulacyjnego(w Polsce UTK), wyodrębnienia tzw. obiektów infrastruktury usługowej i procesu ich udostępniania, a w szczególności określenie zasad funkcjonowania dworców kolejowych.
Wśród zmian, których wprowadzenie zakłada projekt, jest poprawienie definicji infrastruktury kolejowej i uzupełnienie definicji sieci kolejowej. W projekcie wyodrębniono m.in. także nową grupę tzw. obiektów infrastruktury usługowej, w stosunku do których stosowane są szczególne zasady udostępniania i pobierania opłat za korzystanie z nich. Wprowadzono definicję stacji pasażerskiej, która obejmuje dworzec kolejowy, perony oraz drogi je łączące.
Projekt noweli poprawia także definicję dworca kolejowego. "Warunkiem uznania obiektu budowlanego za dworzec kolejowy nie będzie jego usytuowanie na obszarze kolejowym. Warunkiem takim będzie usytuowanie w nim pomieszczeń przeznaczonych do obsługi podróżnych, np. kas biletowych lub punktu informacji" - wskazano m.in. w uzasadnieniu projektu.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?