jk
Rząd musi i chce inwestować w szlaki wodne, by przywrócić ich żeglowność. Wielkie inwestycje czekają więc także drogowców i kolejarzy. Koszty sięgną setek miliardów złotych - czytamy w poniedziałkowym "Pulsie Biznesu".
Jak podaje "Puls Biznesu", przyjęta przez Polskę unijna konwencja AGN zobowiązuje rząd do inwestycji w dostosowanie rzek do IV lub V klasy żeglowności. Koszty ich pogłębienia i udrożnienia sięgną do 2030 r. prawie 78 mld zł.
Sporo pracy i wydatków będą mieć nie tylko wykonawcy oraz inwestorzy z branży hydrotechniczej, ale także drogowcy i kolejarze - pisze gazeta.
Inwestując w rzeki, trzeba zapewnić światło nad poziomem wody. To zaś wymusza - mówiąc w uproszczeniu - podwyższenie mostów drogowych i kolejowych.
"Nowe obiekty, które właśnie budujemy, są zgodne z wymogami wynikającymi z konwencji AGN. Istniejące będą wymagały dostosowania - mówi dziennikowi Krzysztof Kondraciuk, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Tadeusz Sobotnik, dyrektor biura przygotowania inwestycji w PKP Polskich Liniach Kolejowych (PLK), twierdzi, że w przypadku infrastruktury kolejowej sprawa jest bardziej skomplikowana niż drogowej, a konieczne inwestycje dotyczą nie tylko podwyższenia mostów kolejowych czy przebudowy odcinków dojazdowych na lądzie, ale także położonych w pobliżu rzek stacji.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny