PMK
O dziewięć procent więcej towarów przeładowano w zespole portów Szczecin-Świnoujście w okresie pierwszych pięciu miesięcy br. aniżeli w tym samym czasie ubiegłego roku. W sumie w portach obsłużono w tym czasie blisko 10,5 mln ton towarów.
Wzrosty zanotowały niemal wszystkie grupy towarowe:
ruda - wzrost o 40,5 % tj. o 304,2 tys. ton z 751,2 tys. ton w 2016 r. do 1 055,4 tys. ton w 2017 r.,
inne masowe – wzrost o 2,1 % tj. o 25,9 tys. ton z 1 259,7 tys. ton w 2016 r. do 1 285,6 tys. ton w 2017 r.,
drewno – wzrost o 30 % tj. o 1,8 tys. ton z 6 tys. ton w 2016 r. do 7,8 tys. ton w 2017 r.,
drobnica – wzrost o 3,2 % tj. o 164,5 tys. ton z 5 073,3 tys. ton w 2016 r. do 5 237,8 tys. ton w 2017 r.,
ropa – wzrost o 120,7 % tj. o 796,1 tys. ton z 659,7 tys. ton w 2016 r. do 1 455,8 tys. ton w 2017 r.,
kontenery wzrost o 10 % tj. o 3 322 TEU.
Spadki zanotowały tylko węgiel i zboża: węgiel – spadek -33 % tj. o 353,5 tys. ton z 1 070,6 tys. ton w 2016 r. do 717.1 tys. ton w 2017 r., zboże - spadek o -9,9 % tj. o 81,2 tys. ton z 818,6 tys. ton w 2016 r. do 737,4 tys. ton w 2017 r.
Z kolei porównując maj 2017 do maja 2016 przeładunki wzrosły w br. o 3,9 % tj. o 74,4 tys. ton z 1899,4 tys. ton w 2016 r. do 1 973,8 tys. ton w 2017 r. Wzrosty odnotowano następujących w grupach towarowych:
inne masowe – wzrost o 40,9 % tj. o 96,1 tys. ton z 234,9 t.t. w 2016 do 331 tys. ton w 2017 r. (więcej statków w imporcie z metanolem, surówką, nawozami, solą, kruszywem, oraz w eksporcie z kwasem siarkowym, nawozami i złomem),
drobnica- wzrost o 3,9 % tj. o 41,1 tys. ton z 1060,1 tys. ton w 2016 r. do 1101,2 tys. ton w 2017 r. (więcej statków w imporcie z celulozą , papierem i aluminium oraz w eksporcie z wyrobami stalowymi, większe przewozy promowe),
ropa – wzrost o 212,7 % tj. o 192,1 tys. ton z 90,3 tys. ton w 2016 r. do 282,4 tys. ton w 2017 r. (więcej importu oleju napędowego oraz eksportu oleju plus duży statek z gazem LNG z Kataru),
kontenery wzrost o 5,5 % tj. o 357 TEU.
Spadki odnotowano w następujących grupach towarowych:
węgiel – spadek o -67,9 % tj. o 144,8 tys. ton z 213,3 tys. ton w 2016 r. do 68,5 t.t. w 2017 r. (brak statków z węglem w Świnoujściu, brak importu, mniej statków i barek w Szczecinie),
ruda – spadek o -8,9 % tj. o 11,1 tys. ton z 213,3 tys. ton w 2016 r. do 113,2 tys. ton w 2017 r. (tylko jeden statek z rudą żelaza) ,
zboże - spadek o -55,5 % tj. o 95,9 tys. ton z 172,7 t.t. w 2016 r do 76,8 tys. ton w 2017 r. (tylko po jednym większym statku z importem śruty sojowej i eksportem pszenicy),
drewno – spadek o 81,6 % tj. o 3,1 tys. ton z 3,8 tys. ton w 2016 r. do 0,7 tys. ton w 2017 r.
Zarząd portu prognozuje, że ten rok winien zamknąć się wynikiem przekraczającym 25 mln ton obsłużonych towarów.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody