Pracownicy portowi z hiszpańskiej Walencji, położonej w basenie Morza Śródziemnego, przygotowują się do pięciu dni całodobowego strajku.
Akcja protestacyjna ma trwać w dniach: 30 styczeń, 5 luty, 6 luty, 12 luty, 13 luty.
Formalnym powodem strajku jest zbiorowy układ pracy podpisany w 1995 roku. Obecnie umowa ma zostać zmieniona, a portowcy hiszpańscy chcieliby pozostawić ją w obecnym kształcie. Według związków portowych, firma Sevasa, zajmująca się przeładunkiem w porcie, nie chce utrzymać gwarancji, które dawał im układ zbiorowy z 1995 roku.
Sevasa potwierdza swoją gotowość do powzięcia negocjacji ze związkami zawodowymi, a także przeniesienia bez zmian 99% uzgodnień obowiązującej umowy.
Związki zawodowe przyjęły jeszcze silniejsze stanowisko w sprawie utrzymania układu zbiorowego z 1995 roku po niedawnym ogłoszeniu orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu. Trybunał orzekł, że Hiszpania musi dostosować istniejące praktyki w swoich portach przeładunkowych i dopasować je do przyjętych w Europie wytycznych, co w rzeczywistości oznacza dopuszczenie konkurencji.
W ramach prowadzonych negocjacji, związkowcy chcieli wprowadzenia do umowy środków, które jeszcze mocniej różnicowałyby stanowisko Hiszpanii dotyczące przeładunków w portach w stosunku do reszty Europy.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny