• <
bulk_cargo_port_szczecin

Port Gdańsk nie zwalnia tempa - wzrost przeładunków w I półroczu

mk

17.07.2016 18:47 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdańsk nie zwalnia tempa - wzrost przeładunków w I półroczu

Partnerzy portalu

Port Gdańsk nie zwalnia tempa - wzrost przeładunków w I półroczu - GospodarkaMorska.pl

Po raz kolejny z rzędu gdański port odnotował wzrost przeładunków. W I półroczu 2016 przeładowano łącznie 17,933 mln ton towarów. To o 4,28% procent więcej w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym.

Wzrosty odnotowano przede wszystkim w przeładunkach węgla oraz drobnicy skonteneryzowanej. Czteroprocentowy wynik cieszy tym bardziej, że osiągnięty został mimo trudnej sytuacji w gospodarce chińskiej oraz napiętej sytuacji politycznej na linii UE – Rosja, która znacząco oddziałuje na polskie porty.

Tegorocznego wzrostu nie ułatwia też fakt, że rok ubiegły był dla Gdańska rekordowy. W ciągu 12 miesięcy 2015 roku przeładowano łącznie 36 mln ton towarów z 11-procentowym wzrostem obrotów towarowych rok do roku i ponad 100-procentowym wzrostem w ciągu ostatnich 8 lat.

Świetny wynik w przeładunkach węgla i kontenerów

W I półroczu 2016 roku wyższe wyniki osiągnięto w takich sektorach jak węgiel (+31,84%), drobnica - głównie skonteneryzowana (+30,89%) oraz inne ładunki masowe - głównie kruszywa i siarka (+11,24%). W przeładunkach drobnicy dominowały kontenery, których przeładowano o 1,624 mln ton więcej (+32,15%) czyli 6,676 mln ton. Jeżeli przeliczymy to na pojedyncze kontenery dwudziestostopowe to otrzymujemy wynik 645,849 tys. TEU ze wzrostem na poziomie 27,25%.

Warto również zwrócić uwagę na fakt, że wśród przeładowywanej grupy towarów znalazła się ruda żelaza (85,009 tys. ton), której w tym samym okresie ubiegłego roku nie przeładowano wcale.

Największe spadki odnotowano w przeładunkach paliw płynnych (-22,47%) oraz zboża (-28,86%).

Kolejne inwestycje - kolejne wzrosty

Świetny wynik w kontenerach pokazuje po raz kolejny jak ważnym ośrodkiem logistycznym stała się gdańska przystań w ostatnich latach. Terminal DCT bije rekordy a jest przecież w przededniu oddania swojej flagowej inwestycji - terminalu T2, którego uruchomienie planowane jest w ostatnim kwartale tego roku. Dzięki drugiemu nabrzeżu, DCT podwoi swoje zdolności przeładunkowe do 3 mln kontenerów 20 stopowych rocznie, co pozwoli mu wejść do ścisłej czołówki największych terminali w Europie.

Jednak również w spadkowych grupach w perspektywie są wzrosty. Nowa infrastruktura do magazynowania paliw płynnych na zapleczu Naftoportu w postaci uruchomionego w kwietniu terminalu PERN powinna w najbliższych miesiącach znaleźć odzwierciedlenie w przeładunkach. Terminal jest wyposażony w sześć potężnych zbiorników o poj. 62,5 tys. m sześc. każdy. Również w kwietniu rozpoczęła się budowa nowego terminalu zbożowego w Gdańsku realizowana przez OT Logistics SA. Spółka oczekuje, że w pierwszym etapie realizacji inwestycji w latach 2016-2018 terminal osiągnie zdolność przeładunkową na poziomie 2,7 mln ton rocznie, oraz że w wyniku realizacji drugiego etapu w latach 2018−2020 zdolność ta zostanie podwojona.

Bardzo dobry wynik w przeładunkach w Gdańsku w I półroczu dobrze rokuje na całoroczny wynik. Mimo tendencji spadkowej w czerwcu (-21% rok do roku) ciągły rozwój infrastruktury poprzez realizację kolejnych inwestycji daje realne szanse na powtórzenie a może nawet przebicie ubiegłorocznego rekordu.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.