mk
Po raz kolejny z rzędu gdański port odnotował wzrost przeładunków. W I półroczu 2016 przeładowano łącznie 17,933 mln ton towarów. To o 4,28% procent więcej w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym.
Wzrosty odnotowano przede wszystkim w przeładunkach węgla oraz drobnicy skonteneryzowanej. Czteroprocentowy wynik cieszy tym bardziej, że osiągnięty został mimo trudnej sytuacji w gospodarce chińskiej oraz napiętej sytuacji politycznej na linii UE – Rosja, która znacząco oddziałuje na polskie porty.
Tegorocznego wzrostu nie ułatwia też fakt, że rok ubiegły był dla Gdańska rekordowy. W ciągu 12 miesięcy 2015 roku przeładowano łącznie 36 mln ton towarów z 11-procentowym wzrostem obrotów towarowych rok do roku i ponad 100-procentowym wzrostem w ciągu ostatnich 8 lat.
Świetny wynik w przeładunkach węgla i kontenerów
W I półroczu 2016 roku wyższe wyniki osiągnięto w takich sektorach jak węgiel (+31,84%), drobnica - głównie skonteneryzowana (+30,89%) oraz inne ładunki masowe - głównie kruszywa i siarka (+11,24%). W przeładunkach drobnicy dominowały kontenery, których przeładowano o 1,624 mln ton więcej (+32,15%) czyli 6,676 mln ton. Jeżeli przeliczymy to na pojedyncze kontenery dwudziestostopowe to otrzymujemy wynik 645,849 tys. TEU ze wzrostem na poziomie 27,25%.
Warto również zwrócić uwagę na fakt, że wśród przeładowywanej grupy towarów znalazła się ruda żelaza (85,009 tys. ton), której w tym samym okresie ubiegłego roku nie przeładowano wcale.
Największe spadki odnotowano w przeładunkach paliw płynnych (-22,47%) oraz zboża (-28,86%).
Kolejne inwestycje - kolejne wzrosty
Świetny wynik w kontenerach pokazuje po raz kolejny jak ważnym ośrodkiem logistycznym stała się gdańska przystań w ostatnich latach. Terminal DCT bije rekordy a jest przecież w przededniu oddania swojej flagowej inwestycji - terminalu T2, którego uruchomienie planowane jest w ostatnim kwartale tego roku. Dzięki drugiemu nabrzeżu, DCT podwoi swoje zdolności przeładunkowe do 3 mln kontenerów 20 stopowych rocznie, co pozwoli mu wejść do ścisłej czołówki największych terminali w Europie.
Jednak również w spadkowych grupach w perspektywie są wzrosty. Nowa infrastruktura do magazynowania paliw płynnych na zapleczu Naftoportu w postaci uruchomionego w kwietniu terminalu PERN powinna w najbliższych miesiącach znaleźć odzwierciedlenie w przeładunkach. Terminal jest wyposażony w sześć potężnych zbiorników o poj. 62,5 tys. m sześc. każdy. Również w kwietniu rozpoczęła się budowa nowego terminalu zbożowego w Gdańsku realizowana przez OT Logistics SA. Spółka oczekuje, że w pierwszym etapie realizacji inwestycji w latach 2016-2018 terminal osiągnie zdolność przeładunkową na poziomie 2,7 mln ton rocznie, oraz że w wyniku realizacji drugiego etapu w latach 2018−2020 zdolność ta zostanie podwojona.
Bardzo dobry wynik w przeładunkach w Gdańsku w I półroczu dobrze rokuje na całoroczny wynik. Mimo tendencji spadkowej w czerwcu (-21% rok do roku) ciągły rozwój infrastruktury poprzez realizację kolejnych inwestycji daje realne szanse na powtórzenie a może nawet przebicie ubiegłorocznego rekordu.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody