pc
Ponad 1 000 t nielegalnych odpadów z Wielkiej Brytanii trafiło do Polski przez porty w Gdańsku i w Gdyni. Wykryto je podczas działań prowadzonych w ramach operacji DEMETER IV, której celem jest kontrola transgranicznego przemieszczania odpadów w obrocie morskim i lądowym. Funkcjonariusze Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku sprawdzili m.in. ponad 500 kontenerów.
W portach morskich w Gdańsku i w Gdyni przeprowadzono około 200 kontroli. W ich efekcie funkcjonariusze Pomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego zatrzymali 8 przesyłek nielegalnie przemieszczanych odpadów. Natomiast funkcjonariusze z Oddziału Celnego Baza Kontenerowa w Gdyni ujawnili 7 transportów odpadów nielegalnie przemieszczanych drogą morską – podała IAS w Gdańsku.
Na drogach województwa pomorskiego sprawdzono także ponad 800 pojazdów. Niektóre kontrole prowadzone były przy współudziale funkcjonariuszy Straży Granicznej (SG) i inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego (ITD).
Łączna masa odpadów przywiezionych w kontenerach to 1 099 169 kg.
Funkcjonariusze Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku brali udział w operacji DEMETER IV od 4 czerwca do 8 lipca, przeprowadzając łącznie ponad 1 000 kontroli. Działania prowadzone były z inicjatywy Światowej Organizacji Ceł (WCO).
Naczelnik Wydziału Inspekcji WIOŚ w Gdańsku Dariusz Dufke wyjaśnił PAP, że według deklaracji przewozowych, w zatrzymanych 45 kontenerach miały się znajdować tworzywa sztuczne i opony. Zaznaczył, że transport tych wysegregowanych, nadających się do przetworzenia odpadów jest dozwolony między krajami UE. „W trakcie kontroli okazało się jednak, że w kontenerach przewożono odpady wysegregowane z odpadów komunalnych, ale które nie nadawały się już do przetworzenia” – podkreślił. „Te odpady nie powinny były trafić do Polski” – dodał.
Poinformował, że kontenery miały trafić na południe kraju. Trwa procedura ich cofnięcia do Wielkiej Brytanii, skąd nadano je do Polski.
Grupa Unimot podpisała z Peninsula Petroleum Limited list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie fizycznych dostaw paliwa żeglugowego w polskich portach
Po ponad miesiącu od katastrofy kolejne statki opuszczają port w Baltimore
Rail Baltica wkładem w nowoczesny transport towarowy dla krajów nadbałtyckich
Z Portu Gdańsk do Grudziądza przetransportowano 300-tonowy element przyszłej elektrowni
Nowo wybudowane Nabrzeże Dąbrowieckie w Porcie Szczecin obsłużyło pierwszy statek
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI