• <
PZT_1100x200_gif_2020

Polskie porty wyprzedziły rosyjskie

Polskie porty wyprzedziły rosyjskie - GospodarkaMorska.pl

mk

21.02.2017 Źródło: własne

Gdańsk, Gdynia i Szczecin przeładowały więcej niż Petersburg, Kaliningrad i Ust-Ługa. Wyprzedziliśmy Rosję – czytamy na łamach „Dziennika Gazety Prawnej”.

Gdybyśmy porównali dwóch krajowych liderów – Gdańsk (nie całe Trójmiasto) i Sankt Petersburg – to Rosjanie wciąż są liderem na Bałtyku. Ale eksperci spodziewają się, że nawet Gdańsk w pojedynkę ma predyspozycje, żeby w ciągu najbliższych lat wyjść na pierwszą pozycję. – Atut polskich portów kontenerowych w porównaniu z Sankt Petersburgiem jest taki, że nie zamarzają zimą. Za naszymi portami przemawiają też duże inwestycje zrealizowane w Gdańsku i planowane w Gdyni – powiedział na łamach „Dziennika Gazety Prawnej” prof. Włodzimierz Rydzkowski z Uniwersytetu Gdańskiego.

Z danych za 2016 r. wynika, że przy ponad 2 mln przeładowanych kontenerów przez każdą ze stron różnica na naszą korzyść wynosi zaledwie 5660 sztuk. Jednak różnica będzie się powiększała.

Prof. Rydzkowski twierdzi, że Gdańsk za sprawą DCT zaczął odgrywać na Bałtyku rolę portowego hubu. Tzn. stąd towary przywiezione największymi statkami płyną dalej mniejszymi – tzw. feederami. Ta operacja to tzw. transshipment: do Rosji, Finlandii, Litwy, Łotwy i Estonii.

Dodajmy, że miniony rok był także wyjątkowy dla Portu Gdańsk zarówno pod kątem prognozowanych przeładunków, jak też zrealizowanych przedsięwzięć inwestycyjnych, ale i awansu Gdańska w bałtyckim rankingu największych portów morskich. Po raz pierwszy polski port osiągnął wysoką, bo szóstą pozycję na Bałtyku pod względem przeładunków ogółem.

2016 rok był również piątym z kolei, kiedy Port Gdańsk umocnił swoją drugą lokatę na akwenie bałtyckim pod względem obrotów kontenerowych. Na początku, tj. w roku 2012 kiedy po raz pierwszy Gdańsk uplasował się na pozycji wicelidera rankingu, od największego portu kontenerowego na tym akwenie - Portu St. Petersburg dzieliło go aż 1,6 mln TEU. Tymczasem w 2015 roku dystans ten stopniał już do poziomu 623 tys. TEU, by ostatecznie w minionym roku osiągnąć różnicę na poziomie zaledwie 445 tysięcy TEU.

Ten rok był również rekordowy dla Portu Gdynia. W 2016 r. przychody Zarządu Morskiego Portu Gdynia z działalności wyniosły prawie 205 mln zł, o ponad 12 proc. więcej niż w 2015 roku. Zysk netto wyniósł ponad 60 mln zł, o ponad 31 proc. więcej niż rok wcześniej. Wyniki będą jeszcze lepsze, jak tylko uda się przeprowadzić zaplanowane inwestycje.  Jedną z kluczowych na najbliższe lata jest pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych oraz budowa obrotnicy. Pozwoli ona portowi obsługiwać kontenerowce o długości do 400 m, jak również zachowa jego konkurencyjność w przeładunkach kontenerów.

Ponad 24 mln ton towarów obsłużył w 2016 r. zespół portów Szczecin-Świnoujście. Oznacza to wzrost o 4,1 proc. w porównaniu do 2015 r. Zarząd Portów prognozuje, że tendencja wzrostowa powinna utrzymać się w 2017 roku, osiągając na koniec roku wartość 25 mln ton.

 

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 33562,00 $ tona -2,61% 7 maj
 Cynk 2973,00 $ tona 1,82% 7 maj
 Aluminium 2518,00 $ tona 1,70% 7 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.