• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Olbrzymia suwnica wypłynęła z Gdyni na pokładzie jednego z najsilniejszych statków świata (foto, wideo)

pc

27.11.2018 20:33 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Olbrzymia suwnica wypłynęła z Gdyni na pokładzie jednego z najsilniejszych statków świata (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Olbrzymia suwnica wypłynęła z Gdyni na pokładzie jednego z najsilniejszych statków świata (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Fairmaster w drodze do Algierii. Jeden z najsilniejszych statków świata wypłynął we wtorek z Portu Gdynia z olbrzymią suwnicą na pokładzie. Konstrukcja ma prawie 60 m wysokości i waży około 1 400 t.

Suwnica powstała na zamówienie hiszpańskiej spółki Duro Felguera Mining & Handling z Gijon.  Będzie wykorzystywana w Porcie Dien Dien w Algierii do rozładunku statków z surowcami i materiałami sypkimi, np. z węglem lub z rudą. Łącznie powstaną dwie takie maszyny. Wykonuje je firma FUGO z Konina.

– W zakresie FUGO przy projekcie roboczo nazwanym SUL są produkcja konstrukcji stalowych, montaż i przygotowanie do transportu morskiego. W zakres montażu wchodzi montaż głównych elementów maszyny (główny wysięgnik, wysięgnik frontowy, portal, maszynownia itd.) oraz konstrukcji drugorzędowej przeznaczonej do komunikacji, tj. podestów, schodów, windy oraz pomieszczenia operatorskiego dla obsługi. W zakresie montażu znajdują się również montaż elektryczny (napędy, przenośniki, wózki), hydrauliczny i systemy chłodzenia wraz z systemami przeciwpożarowymi – poinformował portal GospodarkaMorska.pl Dawid Ludwiczak, szef projektu FUGO.

Montaż suwnicy odbywał się na Nabrzeżu Węgierskim. Aby rozpocząć operację, konińska spółka musiała je wzmocnić i wyrównać teren, tak by można było ustawić tam żurawie do montażu głównych elementów o masie powyżej 460 t każdy. Gdy maszyna była gotowa, zsunięto ją do burty statku na równolegle ułożonych torach ślizgowych.

Statek Fairmaster, który przypłynął po suwnicę, ma 152,6 m długości, 27 m szerokości, 8,5 m zanurzenia oraz 18 099 GT. Wyposażony jest w dwa dźwigi mogące podnieść razem ładunek o masie 3 tys. ton. Zbudowany w 2015 r. ciężarowiec pływa pod holenderską banderą.

Początkowo suwnice miała wykonać Grupa Vistal, jednak z powodu kłopotów finansowych spółki prace zostały przerwane. Zamówienie przejęła firma FUGO.

– Był to wczesny etap po częściowej fabrykacji portalu i wysięgników, z dużą ilością alokacji w firmach podwykonawczych dla Vistal. Główne elementy maszyny, tj. wysięgniki, znajdowały się w różnych lokalizacjach w Gdyni. W pierwszej kolejności musieliśmy przejąć i przetransportować wszystkie główne podzespoły na miejsce montażu przy ul. Czechosłowackiej, a następnie całościowo zweryfikować braki materiałowe i uruchomić produkcję w naszej wytwórni w Koninie. Taki stan dotyczył również prac elektrycznych i hydraulicznych – powiedział Ludwiczak.

Kolejna suwnica ma być gotowa na początku przyszłego roku.

Spółka FUGO z Konina zajmuje się m.in. produkcją urządzeń dźwigowych i chwytaków, instalowaniem maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia, produkcją łożysk, kół zębatych, przekładni zębatych, elementów napędowych oraz metalowych wyrobów gotowych, z wyłączeniem maszyn i urządzeń. 100 % udziałów w spółce FUGO posiada Famur Famak.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.