• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Kryzys kontenerowy nie tylko w bałtyckich portach. Singapur ze spadkiem przeładunków

14.10.2015 14:00 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Kryzys kontenerowy nie tylko w bałtyckich portach. Singapur ze spadkiem przeładunków
Kryzys kontenerowy nie tylko w bałtyckich portach. Singapur ze spadkiem przeładunków - GospodarkaMorska.pl

Drugi największy port świata – Singapur – zanotował spadek przeładunków o 6,5 proc. w pierwszych 9 miesiącach 2015 roku. Łącznie w azjatyckich porcie przeładowano 23,5 mln TEU.

Najgorszym z tegorocznych miesięcy okazał się wrzesień, gdzie spadek wyniósł aż 13,5 proc., z 2,8 do 2,43 mln TEU. Przyszłość nie musi rysować się w czarnych barwach – przekonują eksperci z agencji Drewry.

Drewry przewiduje, że średnio w każdym roku popyt na przeładunek kontenerów w portach będzie rósł o 4,5 procent do 2019 roku. Oznacza to dodatkowe 168 mln TEU (kontenerów 20-stopowych), co da łącznie 850 mln TEU obrotu w portach. Wzrost w 60 proc. będzie napędzany przez Azję. Z kolei wejście coraz większych kontenerowców oraz powstanie coraz większych aliansów zmusza globalnych operatorów portu do kolejnych inwestycji.

Jak wynika z danych Drewry, wszyscy z 23 do największych operatorów przeprowadzą rozbudowy swoich portów przez kolejne 5 lat. Najbardziej aktywne pod tym względem jest APM Terminals i DP World, choć to PSA International najmocniej powiększy swoje możliwości przeładunkowe, w szczególności w swoim macierzystym porcie w Singapurze. Operatorzy więcej inwestują też w projekty „od zera” na nowych rynkach zbytu.

Ogółem eksperci z Drewry uznali, że operowanie portami to opłacalny biznes, na który czeka jednak wiele wyzwań.

- Przeciętny zysk EBITDA tych firm waha się od 20-45 proc. przez ostatnie dwa lata. To świadczy o wiarygodności i solidności tych przedsiębiorstw. Taki wynik może być jednak ciężko utrzymać w przyszłości, gdy pojawią się coraz większe jednostki i alianse – ocenia Neil Davidson, starszy analityk w Drewry. - To jedyne w swoim rodzaju wyzwanie. Porty zmuszone są nie tylko do większych inwestycji, wzrosną także ich koszty operacyjne  dodaje.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 38925,00 $ tona 2,81% 15 paź
 Cynk 3794,00 $ tona 6,84% 15 paź
 Aluminium 3162,00 $ tona 0,35% 15 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.