• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Idą święta - armatorzy kontenerowców ze wzrostem zarobków

PMK

12.12.2016 10:50 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Idą święta - armatorzy kontenerowców ze wzrostem zarobków

Partnerzy portalu

Idą święta - armatorzy kontenerowców ze wzrostem zarobków - GospodarkaMorska.pl

Zarobki armatorów kontenerowców pływających na szlaku Azja-Północna Europa wzrosły - wynika z indeksu SCFI. Obecnie wynosi on 1046 pkt., o 200 pkt więcej niż przed dwoma tygodniami.

Dane bazują na indeksie Shanghai Containerised Freight Index (SCFI), która bada stawki frachtu między innymi z portów chińskich w kierunku do Antwerpii, Felixstowe, Le Havre, Hamburga i DCT Gdańsk. Ogólny wynik SCFI wyniósł tylko 797 pkt, gdyż dramatycznie (o 419 pkt.) spadła jego wartość na szlaku Azja-Połundiowa Ameryka (2058 pkt ogółem).

Zwyżka stawek jest wynikiem trwającego sezonu świątecznego. W tym czasie z Azji do Europy wysyłane jest mnóstwo zabawek, dekoracji i ornamentów, które najczęściej przewożone są w kontenerach. Stąd tak dobry wynik, który jednak wraz z nowym rokiem prawdopodobnie ponownie znajdzie się na poziomie 700-800 pkt.

Armatorzy wciąż bowiem nie poradzili sobie z głównym problemem na rynku: ogromną nadpodażą statków nad popytem. Sromotną klęską okazało się inwestowanie w megakontenerowce, które dzięki ekonomice skali miały zapewnić armatorm oszczędności. Tak się jednak nie stało.

Żegluga morska znajduje się bowiem w największym od pół wieku kryzysie, a jednym z jego powodów są właśnie megakontenerowce. Wraz ze słabnącym wzrostem gospodarczym na całym świecie przechodzenie na coraz większe jednostki nie już tak opłacalne jak kiedyś. Armatorzy dopiero w tym roku odebrali tego wyraźny sygnał.

Armatorzy próbują radzić sobie z kryzysem na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest złomowanie starszych jednostek, nawet takich, które nie przekroczyły wieku 10 lat. W tym roku na żyletki przeznaczono 7,9 mln dwt kontenerowców. To już teraz 3 razy więcej niż w całym 2015 roku. Najczęściej armatorzy oddają statki typu panamax, które straciły na popularności przez rozbudowę Kanału Panamskiego.

Drugim sposobem są fuzje i alianse, które mają przywrócić równowagę między popytem i podażą oraz zwiększyć rentowność armatorów. Ma to być następstwem efektów uzyskanych z ekonomii skali. Ostatnim przykładem konsolidacji jest wchłonięcie Hamburg Sud przez duński Maersk.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.