• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Gdynia wciąż króluje w przeładunku zbóż. Pierwsze półrocze w porcie na plus

20.07.2015 04:58 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Gdynia wciąż króluje w przeładunku zbóż. Pierwsze półrocze w porcie na plus
Gdynia wciąż króluje w przeładunku zbóż. Pierwsze półrocze w porcie na plus - GospodarkaMorska.pl

Port Gdynia wciąż notuje wzrosty przeładunków. W I półroczu tego roku obroty portu wyniosły 9,7 mln ton – o 2 procent więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. To zasługa przede wszystkim ogromnego wzrostu przeładunku zbóż.

Od stycznia do czerwca w Gdyni obrócono bowiem aż 2,08 mln ton tych towarów. To więcej niż w portach w Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu razem wziętych (ok 1,75 mln ton łącznie). Tak wysoki wynik to efekt inwestycji, w tym ukończenia przeprowadzonej przebudowy Nabrzeża Szwedzkiego, co umożliwia obsługę największych statków klasy panamax, o zanurzeniu do 13m. Duży wpływ na wzrost przeładunków zbóż miało też oddanie do użytku nowego magazynu na Nabrzeżu Śląskim. Magazyn o pojemności 60 tys. ton, stanowi zasadniczą część bazy paszowo - zbożowej na terenie MTMG - Morskiego Terminalu Masowego Gdynia. W ubiegłym roku w Gdańsku swoje zaplecze rozbudował również terminal GBT. 5 nowych zbiorników o pojemności 3500 ton każdy zwiększyły zdolności przeładunkowe uruchomionego w 2013 roku terminalu.

- Osiągnięte wyniki oraz kolejne inwestycje umacniają Gdynię na pozycji lidera obsługi zbóż i pasz wśród polskich portów - podkreśla Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Gorzej sytuacja wygląda w porcie z przeładunkami drobnicy, które spadły o 7 proc., z 6,3 do 5,9 mln ton. To głównie efekt słabszego obrotu kontenerami w gdyńskich terminalach: BCT i GCT.

- W tym półroczu odeszła znaczna część masy kontenerowej z naszego portu. Armator MSC w ramach aliansu 2M zaczął częściej zawijać do Gdańska – tłumaczy Janusz Jarosiński. - A od sierpnia musimy się też liczyć z odejściem części kontenerowców sojuszu G6, który zacznie zawijać do DCT Gdańsk. To będzie trudny rok pod względem przeładunku kontenerów w Gdyni – dodaje.

Gdyni ciężko obecnie konkurować z Gdańskiem na rynku kontenerowym, gdyż port wciąż nie jest gotowy na obsługę dużych jednostek. Obrotnica, dzięki której możliwe będzie przyjmowanie w gdyńskim porcie dwukrotnie większych kontenerowców niż obecnie, zostanie oddana do użytku prawdopodobnie za około dwa lata. Potrzebne jest także pogłębienie dna morskiego do 16 metrów.

- W tym tygodniu otrzymaliśmy opracowanie środowiskowe, trwają już też prace projektowe. Na przełomie roku powinien odbyć się przetarg. Realnie patrząc, w 2017 roku powinniśmy być gotowi na przyjmowanie jednostek o długości do prawie 400 metrów – zapowiada prezes ZMPG.

W Gdyni zanotowano także spadek przeładunków węgla. Spadł bowiem import i eksport tego surowca w Polsce, głównie ze względu na politykę antywęglową Unii Europejskiej oraz niskiego kursu rubla, co czyni rosyjski węgiel bardzo tanim.

- Dodatkowo większość polskiego eksportu węgla przechodzi przez gdański Port Północny, co nie dziwi, bo mają większe możliwości składowania. Dlatego wciąż inwestujemy w nowe magazyny – mówi Janusz Jarosiński.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39575,00 $ tona 1,67% 18 paź
 Cynk 3814,00 $ tona 0,53% 18 paź
 Aluminium 3179,00 $ tona 0,54% 18 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.