• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Elewator Ewa już za dwa miesiące zapełni się zbożem

PMK

14.06.2016 10:17 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Elewator Ewa już za dwa miesiące zapełni się zbożem

Partnerzy portalu

Elewator Ewa już za dwa miesiące zapełni się zbożem - GospodarkaMorska.pl

Duńska firma Copenhagen Merchants Holding w sierpniu planuje uruchomienie w szczecińskim porcie zmodernizowanego elewatora zbożowego Ewa.

Stary sprzęt elewatora już został usunięty. Obecny dzierżawca obiektu instaluje nowe urządzenia w magazynie, które mają pozwolić na załadunek zbóż w tempie tysiąca ton na godzinę. Odnowiony elewator będzie obsługiwać spółka Szczecin Bulk Terminal. Do obsługi obiektu zostanie zatrudnione 20 dodatkowych osób. Rocznie za pomocą "Ewy" ma być przeładowane 400 tys. ton zbóż.

Elewator „Ewa” wybudowano na początku XX wieku. Daje on możliwość pionowego i poziomego składowania 50-55 tys. ton zbóż. Przed uruchomieniem zostanie on zmodernizowany w kierunku obsługi linii technologicznej w zakresie przeładunku i składowania zbóż i pasz oraz innych masowych produktów pochodzenia roślinnego, w tym przyjęcia i wydania towaru w obrocie portowym. W rekordowym 2005 roku elewator „Ewa” przeładował aż 983,9 tys. ton zbóż i śrut.

Warto dodać, że infrastruktura istniejąca w okolicach elewatora umożliwia przeładunek z wykorzystaniem wszystkich dostępnych środków transportu, tj. statek, kolej i samochód. Ponadto przylegające doń nabrzeże Zbożowe przeszło gruntowną modernizację, zaś od podstaw wybudowano nowe nabrzeże Niemieckie. Te prace inwestycyjne są obecnie na ukończeniu.

ZMPSiŚ SA szacuje, że po uruchomieniu elewatora „Ewa” przeładunki w porcie w Szczecinie wzrosną o ok. 350-375 tys. ton rocznie. W kolejnych latach przyrosty te powinny być jeszcze większe. Kluczowe znaczenie dla realizacji tych planów ma pogłębienie toru wodnego Szczecin –Świnoujście do 12,5 m. Ta kompleksowa modernizacja 68 km toru wodnego obejmująca poza pogłębieniem poprawę geometrii toru, utworzenie nowych mijanek i obrotnic oraz instalacje nowoczesnych urządzeń nawigacyjnych, sprawi, że ruch statków będzie szybszy, sprawniejszy i bardziej bezpieczny. Tym samym poprawi się dostępność nawigacyjna portu w Szczecinie, który będzie mógł obsługiwać statki masowe, czy drobnicowe o niemal 100% większym tonażu niż dotychczas. Dodatkowo będą mogły zawijać do Szczecina także duże feedery i większe jednostki pasażerskie.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.