PMK
W środę, 22 marca br. do Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego przypłynął kolejny statek ze skroplonym gazem ziemnym. W sumie do kraju – drogą morską – od pierwszej dostawy w grudniu 2015 roku trafiło już ponad 2,5 mln metrów sześciennych LNG.
Tym samym, po regazyfikacji, czyli procesie polegającym na zmianie stanu skupienia surowca ze skroplonego na gazowy, łącznie do krajowego systemu przesyłowego trafiło 1,5 mld normalnych metrów sześciennych gazu.
- To jedna z lepszych właściwości LNG. W formie skroplonej jego objętość jest aż 600 razy mniejsza niż w stanie lotnym. To czyni go bardzo ekonomicznym w transporcie – wyjaśnia Tomasz Pietrasieński, rzecznik prasowy spółki GAZ-SYSTEM.
Statki, które dostarczają LNG, to Q-flexy. Gaz ziemny w formie skroplonej trzymany jest w membranowych zbiornikach, wykorzystujących kadłub statku jako konstrukcję nośną. Statki mają 315 merów długości i 50 metrów szerokości. Dostarczają każdorazowo ponad 200 tys. metrów sześc. LNG.
Surowiec po regazyfikacji trafia do krajowego systemu przesyłowego w ilości ponad 120 mln metrów sześciennych gazu. Po sprawdzeniu na stacji pomiarowej surowiec kierowany jest bezpośrednio do gazociągu Świnoujście–Szczecin, skąd następnie jest przesyłany do pozostałej infrastruktury przesyłowej GAZ-SYSTEM i dalej do klientów.
W terminalu odbywa się również załadunek LNG na cysterny drogowe. W zależności od zamówień, ze Świnoujścia wyjeżdża do kilkunastu autocystern każdego dnia.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania