mk
Norweski przewoźnik promowy Hurtigruten będzie miał nowy statek. W stoczni Kleven odbyło się cięcie stali pod budowę Roald Amundsen, pierwszego z dwóch ekspedycyjnych wycieczkowców z wysoką klasą lodową i napędem hybrydowym. Jednostka będzie zwodowana w 2018 roku.
Przedsięwzięcie jest częścią zaplanowanych przez firmę inwestycji w sieć transportową działającą wzdłuż norweskiego wybrzeża. Nowy statek będzie przystosowany zarówno do obsługi norweskich pasażerów na regularnych trasach, jak i przygotowany do wypłynięcia na wody strefy polarnej. Firma zamierza się bowiem również nadal rozwijać na polu rejsów wycieczkowych (w ofercie posiada np. rejsy wokół Grenlandii, na Antarktydę i do wielu innych, często trudno dostępnych zakątków na całym świecie).
To nie był pierwsze zamówienie, które polskim stoczniom zleca norweskie Kleven. W marcu w polskim Partner Shipyard Sp. z o.o. ze Szczecina zwodowano kadłub 116-metrowego superjachtu ekspedycyjnego.
Nowe statki zostały zaprojektowane przez firmę Rolls-Royce we współpracy z norweską firmą Espen Oino, która zajmuje się projektowaniem jachtów. Statki będą miały po 300 kabin. Każdy z nich będzie mógł przyjąć na pokład 600 pasażerów. Jednostki będą mieć po ok. 140 m długości, 23 m szerokości i 5,3 m zanurzenia.
Z nieoficjalnych źródeł wiadomo, że Kleven prowadził rozmowy w sprawie budowy całych lub części kadłubów ze stocznią Crist w Gdyni.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody